شرایط و مدارک لازم جهت ثبت موسسه خیریه

امور مربوط به داوری شامل موارد مربوط به داوری بین دو یا چند شخص حقیقی و یا حقوقی, امور مرتبط به ساختمان, تجارت الکترونیک, سرمایده گذار و مواردی از این قبیل می باشد. ۳- برگزاری طرح‌های کمک به نیازمندان به صورت متمرکز در جامعه هدف. کارکنان دولت در صورت ارائه آخرین حکم کارگزینی خود از ارائه گواهی های عدم اعتیاد و عدم سوء پیشینه کیفری معاف خواهند بود.

  • یکی از شیوه های تقسیم بندی موسسه ها، دسته بندی ان ها براساس نوع فعالیت است.
  • رونوشت گواهی‌شده تصدیق کشوری که موسسات یا تشکیلات مزبور در آنجا به ثبت رسیده‌اند، به انضمام ترجمه مصدق آن به فارسی.
  • از تغییرات اساسی که در موسسات غیر تجاری اتفاق می افتد می توان به ورشکستگی ، تغییرات اساسنامه ، باطل شدن ، تصفیه ، قسمت کردن اموال ، تغییرات سرمایه مانند افزایش سرمایه و کاهش سرمایه می باشند که سریعا باید اقدام به ثبت آن ها نمود .
  • برای ثبت شرکت حداقل به دو نفر نیاز است در حالی که برای ثبت موسسه یک نفر نیز کافی است.
  • ما بر آنیم تا تجربیات حقوقی خود را در صدد تحقق اهداف بلند مدت شرکت ها و اشخاص، در اختیار آنها قرار دهیم.
  • امضای اوراق و تشکیل پرونده رسمی گام بعدی راه‌اندازی موسسه غیر تجاری در ایران است.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد با مراحل، شرایط و مدارک ثبت موسسه خیریه آشنا و نکات ثبتی مهم آن می‌شویم. سپس مدارک به اداره ثبت شرکتها ارجاع گردیده و پس از دفترنویسی و تخصیص شماره ثبت به موسسه مراتب جهت آگهی در روزنامه رسمی قوه قضائیه پیگیری می گردد. مدیر عامل باید حداقل مدرک تحصیلی دیپلم داشته باشد و هم چنین دو نفر از اعضای هیات مدیره باید مدرک کارشناسی داشته باشند. متقاضیان تاسیس موسسات خیریه باید درخواست کتبی خود را با اسامی پیشنهادی برای موسسه خود جهت تایید به اداره بهزیستی استان ارئه دهند و پس از تایید نام موسسه و اهداف موسسه در معاونت تخصصی، نام موسسه را در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان ثبت نمایند. همانند شرکت‌ها برای ثبت موسسات غیر تجاری حداقل سرمایه مورد نیاز مبلغ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۱ ریال است و در مورد افزایش مبلغ سرمایه، قانونگذار سقفی تعیین نکرده است.

هنگام تاسیس قانونی موسسات غیر تجاری، نیازی به ارائه مدارک تحصیلی اعضا نیست. تبصره – روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران موظف است پس از اعلام دبیرخانه شوراهای ملی، استانی و شهرستانی، درخصوص انتشار آگهی ثبت و تغییرات تشکل‏ها اقدام کند. داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در زمینه روانشناسی، مشاوره، حقوق، مددکاری اجتماعی، فقه و مبانی حقوق اسلامی و غیره که با حوزه فعالیت موسسه تناسب داشته باشند. موسسه ها به دو نوع تقسیم می شوند؛ موسسه انتفاعی و موسسه غیرانتفاعی ! تفاوتی ندارد موسسه مورد نظر شما در کدام یک از دسته های فوق قرار می گیرد در هر صورت باید دارای وجه غیر تجاری باشد در غیر این صورت منطبق بر قوانین ثبت شرکت ها بوده و باید مبادرت به ثبت شرکت نمایید.

انحلال موسسات غیر تجاری می تواند اختیاری و با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده و یا موجب حكم دادگاه باشد . اگر انحلال موجب حكم دادگاه باشد امر تصفیه عهده متصدی تصفیه مقرر اساسنامه خواهد بود و چنانچه متصدی مشخص نشده باشد دادگاه ضمن حكم انحلال یك نفر را جهت تصفیه ثبت شرکت معین می نماید و مطابق قانون تجارت امر تصفیه صورت خواهد گرفت. در قالب ثبتی سه نفر به عنوان هیئت مدیره و دو نفر بازرس نامیده می شوند. بازرسان نباید با اعضای هیئت مدیره رابطه فامیلی داشته باشند. حداقل میزان سرمایه برای چنین شرکت هایی ۱۰۰۰۰۰۰ ریال است.

انواع موسسات غیر تجاری در ایران

در صورتیکه موسسه در ظرف یک سال بعد از پایان سال مالی ، گزارش سالانه فعالیت خویشرا بوزارت اقتصاد ارائه ننماید. ادارات ذیربط سکتوری مکلف اند در تماس با موسسه جریان پیشرفت کار پروژه را از نظر فنی به صورت دوامدار پیگیری ثبت تغییرات شرکت بررسی و مراقبت نموده ، با نظر داشت خصوصیات پروژه بوزارت اقتصاد گزارش ارائه نماید. موسسه مکلف است طی مدت سه ماه بعد از پایان سال مالی ، گزارش فعالیت های تحقق یافته سالانه خویشرا بوزارت اقتصاد ارائه نماید.

موسساتی که مقصود از تشکیل آنها جلب منافع و تقسیم آن بین اعضای خود نباشد. ماده ۳۰- تشکل موظف است منابع تامین هزینه‌های خود را با رعایت ضوابط این آیین­نامه در اساسنامه تعیین کند. ت- نظارت ‏بر فعالیت تشکل‏ها و نهادهای موضوع ماده (۲۳) و اعلام نظر در مورد تخلفات و گزارش‏های رسیده از عملکرد آنها. پ- بررسی و صدور مجوز در خصوص فعالیت نهادهای مدنی خارجی موضوع ماده (۵). تبصره- عناوینی مانند سازمان که اختصاص به تشکیلات و ساختار دولتی و نهادهای حاکمیتی داشته‏ باشد، نمی‌تواند در نامگذاری تشکل به‏ کار گرفته شود.

8- با توجه به حفظ کرامت انسانی خانوارهای خدمت گیرنده موسسات غیر دولتی موظفند ضمن نگهداری پرونده های اجتماعی ارجاعی از طریقبهزیستی کلیه اطلاعات مربوط به آنان را محفوظ دارند . تمامی حقوق طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران برای موسسه خدمات اداری کاج با علامت ثبت شده، محفوظ می باشد. مدت زمانی که برای ثبت شرکت ساختمانی نیاز است بین ۲۵_۳۰ روز کاری برآورد می شود.

شرایط ثبت موسسه خیریه

مجوز تاسیس، نظارت بر فعالیت­ها و همچنین انحلال نمودن موسسه فرهنگیان با دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می­شود. افزون بر این­ها، مقاصد فرهنگی این دست از موسسات بایستی در یک اساس­نامه تنظیمی، ملزم به رعایت کامل قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران و نیز ضوابط فرهنگی شوند و همچنین فعالیت آن­ها با اصول فرهنگ عمومی در تناقض نباشد. باید اظهارنامه ثبت تنظیم شود و به صورت جلسه­ی مجمع عمومی و اساس­نامه با ذکر تاریخ و نیز امضای موسسین، ضمیمه شده و به اداره ثبت شرکت­ها تحویل داده شود. اظهارنامه باید به ضمیمه صورت جلسه مجمع عمومی و اساسنامه و با قید تاریخ و امضاء موسسین به اداره ثبت شرکت ها تسلیم شود. کار ساخت و ساز جزو کارهایی است که باید به صورت دسته جمعی انجام شود.

وظایف بازرس شرکت

_ مدیر عامل موسسه باید حداقل مدرک تحصیلی دیپلم داشته باشه و حضور حداقل دو نفر که دارای مدرک کارشناسی مرتبط با فعالیت موسسه در اعضای هیئت مدیره الزامیه. انحلال اختیاری موسسات غیر تجاری به دست مدیر یا مدیران تصفیه انجام می‌گیرد. این فرد یا افراد وظیفه دارند طبق آنچه در اساسنامه پیش‌بینی شده است، ابتدا انحلال مجموعه را به طور رسمی اعلام کنند و بعد از گذشت شش ماه از تاریخ انحلال و پیگیری کارهای ناتمام، برای اعلام ختم تصفیه اقدام نمایند. در صورتی که در اساسنامه متصدی امر تصفیه و ترتیب آن معین نشده باشد، مجمع عمومی هنگام تصمیم‌گیری برای انحلال باید یک نفر را برای فرایند تصفیه انتخاب کند و حدود اختیارات او را معین نماید. در مواردی که موسسه به موجب حکم محکمه منحل شود و در اساسنامه متصدی امور تصفیه معین نشده باشد، محکمه در ضمن حکم انحلال یک نفر را برای تصفیه معین می‌کند.

جلسات هیئت مدیره در موسسات غیرتجاری با حضور اکثریت اعضاء جنبه رسمی پیدا کرده و تمامی تصمیمات آن با اکثریت آراء رسمیت می یابد. در موسسات غیرتجاری کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور موسسه با وجود امضاء خزانه دار معتبر خواهد بود و درصورتی که خزانه غایب باشد، رئیس هیئت مدیره یا نائب رئیس حق استفاده از مهر موسسه را به نیابت از وی دارند. اعضاء هیئت مدیره در اولین جلسه خود از بین اعضاء یک نفر را به عنوان خزانه دار انتخاب نموده و حدود اختیاراتش را مطابق با اساسنامه موسسه تعیین می کند. هیئت مدیره باید حداقل یک نفر شخص حقیقی را به مدیریت عاملی موسسه برگزیند و مدت تصدی و حق الزحمه و حدود اختیارات او را تعیین نماید.

مساله بسیار مهم اینکه، حداقل یک نفر از اعضای موسسه باید حداقل ۸ سال سابقه فعالیت به عنوان وکیل دادگستری را دارا بوده و هیچ یک نباید دفتر وکالت به صورت جدا داشته باشند. تثبیت مکان اجرای دوره تا پایان همان دوره ضروری است و در صورت انتقال هنرجویان بزرگسال از یک واحد آموزشی به واحد آموزشی دیگر با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تا یک ماه قبل از شروع امتحانات پایان دوره مقدور خواهد بود. کانون ها ، انجمن ها ، بنیادها و سایر مراکز فرهنگی و هنری که مجوز لازم را با درج فعالیتهای آموزشی در اساسنامه خود ازدفتر توسعه و مشارکت های فرهنگی و هنری دریافت نموده اند.

موسسان این مجموعه‌ها باید پس از ثبت قانونی تشکیلات خود، برای اخذ مجوز فعالیت نیز اقدام نمایند. در مورد ثبت موسسه های غیر انتفاعی باید گفت؛ این نوع از موسسه ها نباید سود آوری را هدف خود قرار بدهند. موسساتی مانند امور خیریه را باید زیر مجموعه این موسسه ها دانست.

یکی دیگر از موارد مورد نیاز تعیین تصدی اعضای موسسه می باشد که به همین منظور صورتجلسه هیات مدیره تنظیم می گردد. تعداد اعضا در این صورتجلسه باید فرد باشد و حداقل three نفر باید باشند با رای گیری و موافقت ثبت برند تجاری اعضای اصلی هیئت مدیره اعضا با سمتشان مشخص می شوند و فرم صورتجلسه هیئت مدیره را تکمیل و امضا می نمایند. موسسه نیز همانند شرکت دارای مجمع عمومی عادی و فوق العاده می باشد كه هر كدام دارای وظایفی هستند.