ثبت شرکت سهامی خاص با 6 گام ساده + مراحل کامل، هزینه و مدارک

بیهوده نیست که شرکت های مختلف دولتی، در طول سال هایی که این لایحه 1347 معتبر بوده از این شکل بسیار استفاده کرده و حتی ماده 300 لایحه مزبور، شرکت های دولتی را تابع این مقررات قرار داده است. حقوق شرکا ( سهام داران ) در قالب ” سهام ” تبلور می یابد که قابل نقل و انتقال است و مسئولیت سهام داران محدود به آورده آن هاست. 6 ) هر موقع که شرکت بخواهد تمام یا قسمتی از مبلغ پرداخت نشده سهام را مطالبه کند باید مراتب را از طریق نشر آگهی در روزنامه ‌کثیرالانتشار به اطلاع سهام داران برساند .

هیات مدیره مسئولیت اجرائی تمامی امور شرکت را که در اساسنامه به آن ها محول شده است را بر عهده دارند و بازرسین نظارت بر اجرای این موارد را بر عهده دارند. هزینه های موسسه جهت انجام کلیه روند با هر میزان سرمایه و هر تعداد سهامدار در موسسه ثبتی ذهن ناب رقم ثابت می باشد که در هیچ یک از مراحل خارج از پیش فاکتور ارسال شده تغییری ایجاد نخواهد شد. موضوع شرکت های سهامی خاص امور بازرگانی می باشد و با توجه به این موضوع, حتی اگر شرکت های سهامی خاص موضوع بازرگانی نداشته باشند ماهیت شرکت بازرگانی می بایست حفظ شود. سهم بی نام هر یک به ارزش …………………… ریال می باشد که مبلغ …………………………….

  • در ابتدا برای تشکیل شرکت، موسسین شرکت باید مبلغی را که قانون تعیین کرده به عنوان سرمایه در نزد بانک بسپارند.
  • برای نام‌گذاری این نوع از شرکت‌ها باید ابتدا در عنوان، از عبارت «شرکت سهامی خاص» استفاده شود سپس، نامی مستقل در کنار آن قرار بگیرد.
  • میزان مبلغ اسمی هر سهم و همینطور میزان تعهد سهامداران نسبت به سهام با نام و بی نام نیز باید به صورت جز به جز ذکر و مشخص گردد.
  • لایحه اصلاحی به صراحت تفکیکی میان تعداد سهامداران اولیه شرکت سهامی عام و خاص قائل نشده است ولیکن با دقت در منطق دو ماده فوق می ­توان به این نتیجه نائل شد که حداقل تعداد سهامداران در شرکت­های سهامی عام مطابق با ماده 107 لایحه اصلاحی 5 نفر و شرکت سهامی خاص 3 نفر می باشد.
  • می­بایست اشاره کرد که حداقل سرمایه مذکور در ماده فوق، پس از تأسیس نباید از میزان مقرر کم­تر گردد.

از نظر اداره ثبت شرکتها چنانچه اظهارنامه، کسر امضاء داشته باشد، درخواست ارسالی شرکت را مردود اعلام می کند. در پاسخ به این سوال بسیار مهم که شرکت سهامی خاص به چه معناست باید گفت که این دسته از شرکت ها رایج ترین قالب شرکتی در ایران به حساب می آیند. در واقع شرکت های سهامی خاص مواردی هستند که سرمایه آن ها به سهام تبدیل شده و تمام سرمایه توسط موسسه تامین می شود. اولین مزیت این است که برای شرکت های سهامی خاص در مقایسه با مسئولیت محدود در ارگان های دولتی اعتبار بیشتری قائل هستند به همین دلیل اشخاصی که تمایل به ثبت شرکت در زمینه های (عمرانی – بازرگانی – امور تولید و شرکت ها ی بیمه) دارند پیشنهاد می شود. در ابتدا به چیستی و ویژگی‌های شرکت سهامی خاص پرداخیتم و در ادامه شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت این نوع شرکت را شرح دادیم. سهام شرکت سهامی خاص قابلیت معامله در بورس اوراق بهادار را ندارد و همچنین مجوز انتشار اوراق قرضه را نیز ندارد که به کمک آن بخشی از سرمایه مورد نیاز خود را تامین کند.

تبدیل شرکت سهامی خاص به سهامی عام

تبصره 1ـ تعهداتی که شرکت آن را تضمین کرده است بایدبا قید مبلغ درذیل ترازنامه آورده شود. 10_مبادرت به تقاضا و اقدام برای ثبت هر گونه علامت تجارتی و اختراع. 7_دریافت مطالبات شرکت و پرداخت دیون آن از اصل و بهر و متفرعات. 6_افتتاح حساب و استفاده از آن به نام شرکت نزد بانکها و مؤسسات. توسط همه سهامداران امضاء شده و نام هر یک زیر آن امضاء درج گردد.

در صورتی که بخواهید خودتان این کار را انجام دهید باید به سیستم ثبت شرکت سهامی خاص مراجعه کنید. شما باید فرم های مربوطه را دریافت کنید و مبالغ دولتی، دفتری و ثبت آگهی روزنامه رسمی را بپردازید. آیا برای تاسیس بنیاد اقتصادی و خیریه نیاز به مجوز از جایی می باشد؟ مرجع صدور این مجوز کیست؟ تاکید می کنم عنوان مورد نظر ما بنیاد اقتصادی و خیریه است نمی دانیم آن را چگونه به ثبت برسانیم.

مهم‌ترین تفاوت بین شرکت‌های سهامی خاص و عام در سرمایه‌گذاران و صاحبان و سهامداران آنها است. ۲- هیات مدیره شرکت نباید ممنوعیت های قانونی اصل ۱۴۱ قانون اساسی و مواد ۱۱۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت را داشته باشد . ‌در صورتی که سهام جدیدی که به ترتیب فوق عرضه شده است ثبت برند تماماً تعهد نشود و مبلغی که باید بر طبق مقررات این قانون تادیه گردد تادیه نشود‌شرکت نمی‌تواند به شرکت سهامی عام تبدیل گردد. مقررات اساسنامه و تصمیمات مجامع عمومی نباید به نحوی از انحاء حق صاحبان سهام را در مورد اقامه دعوای مسئولیت علیه‌مدیران شرکت محدود نماید.

شرکت تضامنی چیست و مراحل ثبت آن به چه صورت است؟

در نهایت به بعد از تائید اوراق با مراجعه به اداره ثبت آگهی ثبتی و اوراق تائید شده را تحویل و به باقی امور از جمله پرداخت های قانونی و اخذ کد اقتصادی و همچنین اخذ گواهی ارزش افزوده می پردازیم. مدت ریاست و نایب رئیس بیش از مدت عضویت آن ها در هیئت مدیره نخواهد بود هیئت مدیره می تواند از بین خود یا از خارج یکنفر را هم بسمت منشی برای مدت یکسال انتخاب نماید. در صورت غیبت رئیس و نایب رئیس ، اعضای هیئت مدیره یکنفر از اعضای حاضر در جلسه را تعیین می نماید تا وظایف رئیس را انجام دهد. 2- اگر در میان مدیران و سهامداران شرکت شخص حقوقی وجود داشته باشد باید اقداماتی انجام دهید. اگر این شخص داخلی است باید کپی آخرین روزنامه رسمی، کپی برابر اصل کارت ملی و کپی برابر اصل شناسنامه نماینده او در مدارک موجود باشد. در صورت تشکیل نشدن مجمع عمومی سالانه و یا شش ماه سمت مدیریت بودن تصدی باقی بماند و مجمع عمومی شرکت برای انحلال شرکت جلسه انحلال تشکیل ندهند در این موارد دادگاه اقدام به انحلال شرکت خواهد کرد.

عبارت شرکت سهامی باید در تمام نوشته ها و سربرگ های شرکت قید گردد. شرکت های سهامی خاص نسبت مسئولیت محدود دارای اعتبار بیشتری بوده و اغلب برای افرادی که امور بازرگانی، عمرانی، شرکت های بیمه، تولیدی و… انجام میدهند مناسب است. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد شرکت سهامی خاص به شما ارائه می دهیم که کمک می کند با آگاهی بیشتر اقدام کنید. طرفداران این نوع شرکت نسبت به سهامی عام بیشتر است و آسان تر بودن مراحل ثبت در این گرایش افراد، تاثیر گذار است. شرکت های سهامی عام مقداری سهام را به مردم واگذار می کنند و این باعث می شود که مزاحل ثبت طولانی تر و مشکل تر شود. در صورت انتخاب گزینه اول با مراجعه به سامانه و دریافت و تکمیل فرم های مربوطه تنها هزینه های دولتی و دفتری و درج آگهی در روزنامه رسمی را می پردازید و پرداخت هزینه دیگری لازم نیست.

قوانین شرکت سهامی خاص

۱- هیئت مدیره دارای اختیار نمایندگی از سوی شرکت در برابر اشخاص و ادارات مختلف است. به طور مثال هیئت مدیره، می­‌تواند به‌­نام شرکت حساب بانکی افتتاح کند. ماده 104- شرکت با مسئولیت محدود به وسیله یک یا چند نفر مدیر موظف یا غیر موظف که از بین شرکاء یا از خارچ برای مدت محدود یا نا محدودی معین می شوند اداره می گردد. ۸- هر یک از مدیران باید مقدار سهامی را که در اساسنامه مقرر شده است دارا باشند .

ماده 107 لایحه نیز مقرر می­ کند « شرکت سهامی به وسیله­ هیأت مدیره­ای که از بین صاحبان سهام انتخاب شده … عده­ اعضای هیأت مدیره در شرکت­های سهامی عام نباید از پنج نفر کم­تر باشد ». لایحه اصلاحی به صراحت تفکیکی میان تعداد سهامداران اولیه شرکت سهامی عام و خاص قائل نشده است ولیکن با دقت در منطق دو ماده فوق می ­توان به این نتیجه نائل شد که حداقل تعداد سهامداران در شرکت­های سهامی عام مطابق با ماده 107 لایحه اصلاحی 5 نفر و شرکت سهامی خاص 3 تغییرات شرکت نفر می باشد.

مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها چگونه است؟

دستگاه های دولتی و قوه مجریه از اقدام حقوقی نسبت به استارت آپ ها و کسب و کار های نو پا منع شدند. اظهار نامه مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهی نامه بانکی حاکی از تادیه قسمت نقدی آن که نباید کمتر از ۳۵% کل سهام باشد. ضمن اینکه همه اعضاء، دارای مسئولیتهای مختلف در این شرکت میباشند. کارت بازرگانی نوعی مجوز است که به شخص حقیقی یا حقوقی که دارنده آن است ثبت شرکت در تهران اجازه داده می شود که با آن به واردات و صادرات بپردازد. داشتن این پیش نیازها شما را قادر می سازد تا به راحتی اقدام به ثبت کرده و این فرایند را به سریع ترین شکل ممکن انجام دهید. ترکیه در لیست کشورهای خوب در بین همسایه های ایران است که هم دسترسی به آن مناسب است و هم شرایط به صورتی است که می توان انتظار رشد مناسب تجاری و اقتصادی در این کشور داشت.

اجتماع سالیانه صاحبان سهام برای تصویب حساب هاو تراز نامه و تخصیص سود و زیان ، تعیین مدیران و بازرسان “مجمع عمومی عادی” نام دارد. اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت و همچنین مؤسسات و شرکتهایی که اعضای هیأت مدیره و یا مدیر عامل شرکت شریک یا عضو هیأت مدیره یا مدیر عامل آنها باشند نمی تواند بدون اجازه هیأت مدیره در معاملاتی که با شرکت یا بحساب شرکت می شود. بطور مستقیم یا غیر مستقیم طرف معامله واقع و یا سهیم شوند و در صورت اجازه نیز مفاد ماده 129 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت لازم الرعایه می باشد. 16_تنظیم صورت دارایی و دیون شرکت پس از انقضای سال مالی و همچنین ترازنامه و حساب عملکرد و حساب سود و زیان شرکت طبق ماده 232 لایحه قانونی اصلاح قسمتی ازقانون تجارت. مجامع عمومی عادی سالانه ومجامع عمومی فوق العاده راهیأت مدیره دعوت می کند هیأت مدیره و همچنین بازرس شرکت می توانند درمواقعی مقتضی مجمع عمومی عادی را بطور فوق العاده دعوت نمایند. به صورت کلی، سرمایه‌گذاری در شرکتی که سهام آن به صورت عمومی عرضه می‌شود، آسان‌تر از سرمایه‌گذاری در شرکت سهامی خاص است.

گستره فعالیت مدیرعامل، حقوق پرداختی او و دوره حفظ این منصب بوسیله او، توسط هیئت مدیره تعیین می‌شود. مدیرعامل نماینده شرکت خواهد بود و می‌تواند اسنادی را به نیابت از شرکت امضا کند. به علت عدم عرضه عمومی سهام توسط شرکت سهامی خاص، هیچ‌کدام از مواردی مانند طرح اعلامیه پذیره‌نویسی، کسب مجوز پذیره‌نویسی از بورس و انجام و احراز آن در این شرکت‌، صورت نمی‌پذیرند. توجه داشته باشید که این پروسه می بایست حداکثر ظرف مدت ۶۰ روز از تاریخ تاسیس شرکت سهامی خاص انجام گردد. در حفظ و نگهداری این اوراق شرکت سهامی خاص تمام تلاش خود را داشته باشید به دلیل این موضوع که المثنی اوراق تاسیس بسیار روند پیچیده ای دارد.

پست شد در : misc