دفاتر قانونی حسابداری چیست ؟

نحوه تحرير دفاتر قانوني و نوشتن صحيح دفاتر از اهميت به سزايي بر خوردار مي باشد ، اگر به نحوه تحرير دفاتر قانوني اشراف كامل نداشته باشيم سبب مي شود كه دفاتر ما در اداره مالياتي مورد قبول واقع نگردد و رد دفاتر شويم . در ذيل اين صفحه به نحوه تحرير دفاتر قانوني خواهيم پرداخت . ۱۱ – درصورتی که ثابت شود اسناد ثبت شده در ماشین های الکترونیکی ظرف مهلت های مقرر در مواد ۱۳، ۱۴ و ۱۷ آئین نامه (با در نظر گرفتن مقررات تبصره های ماده ۱۳) قطعی نشده باشد. غیر اختیاری بودن موضوع مورد تائید اداره امور مالیاتی ذیربط قرار نگیرد. ۲- عدم ثبت کردن یک یا چند فعالیت مالی در دفاتر به شرط احراز. شرکت حسابداری آگاه حساب کاردان حاصل یک دهه فعالیت حرفه ای در همه زمینه های حسابداری و مالی و با تکیه بر تجربیات حرفه ای و سرمایه نیروی انسانی متخصص خود به همه‌ی شرکت های دولتی و خصوصی جهت همکاری اعلام آمادگی می‌نماید.

پس از صدور سند کل٫ می توان گزارش دفاتر قانونی را استخراج کرد و بر اساس ان٬ دفتر روزنامه تحریر شود. برای این منظور از نرم افزرهای حسابداری٬ این سند را استخراج کنید. لازمه تهیه گزارشات قانونی دفاتر روزنامه و دفتر کل٫ سند کل است. سند کل٬ یک سند فرضی بوده که اطلاعات چند سند حسابداری برای یک بازه زمانی مشخص را تجمیع می کند و در فهرست اسناد حسابداری شرکت قابل مشاهده نخواهد بود.

این عمل یعنی پلمپ کردن دفاتر برای اداره امور مالیات نشان دهنده این است که همه چیزشاف و عاری از هرگونه تقلب صورت گرفته است. قبل از ثبت هرگونه معامله از طرف نماینده اداره ثبت شماره گذاری و امضاء و پلمپ شود. شرکت هاپس از انجام مراحل اینترنتی ارسال درخواست می بایست نسبت به ارسال مدارک از طریق پست اقدام نمایند.

  • به این نکته توجه داشته باشید که سال مالیاتی همان سال شمسی است که با فروردین شروع می‌شود و با اسفند پایان می‌یابد.
  • دفتری است که دارای ستون هایی برای ثبت تاریخ، ثبت شرح معاملات، درآمد، هزینه و دارایی های قابل استهلاک بوده و معاملات مذکور، به ترتیب وقوع و به صورت واضح و شفاف در آن ثبت و درج شود.
  • استفاده از یک دفتر برای ثبت رویدادهای مالی چند سال متوالی باعث رد دفاتر قانونی می گردد .

استفاده از دفاتر ثبت و پلمپ شده سال های قبل، موجب رد می شود. اگر بستانکار شدن حساب های بانکی یا نقدی، ناشی از تقدم و تاخر ثبت حساب باشد، مستوجب رد این اسناد قانونی نخواهد بود. ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی، به اصول نگهداری دفاتر مشاغل اشاره دارد. مفهوم علی الراس شدن به این صورت است که اداره دارائی به دلایل مختلف، قادر بر محاسبه مالیات مجموعه ای که مالیات به آن تعلق گرفته است نباشد.

دفتر روزنامه و کل مشترک 1400

3 – در صورتي كه از تمام يا قسمتي يك فعاليت در حاشيه ثبت گرديده باشد . تیم تخصصی مشاوران با بیش از 36 سال تجربه فعالیت در خدمت شما عزیزان می باشد. با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.

تنها در صورت پلمپ و شماره گذاری است که این دفاتر سندیت و اعتبار پیدا می­کند. توجه داشته باشید در میان دفاتر قانونی، پلمپ دفتر روزنامه و کل از اهمیت بیشتری برخوردار است و نیازی به پلمپ سایر دفاتر نیست. برای دریافت پلمپ دفاتر قانونی، باید اظهارنامه الکترونیکی مربوطه را در سایت سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه تکمیل کنید. برای کسب اطلاعات بیش تر به این نشانی مراجعه کنید که تصویر صفحه اول آن در عکس بالا به نمایش در آمده است.

موارد رد دفاتر قانونی

سلام سازمان مالیات از این طریق درآمد قابل توجهی دارد که در صورت حذف تحریر دفاتر درآمد سازمان کاهش پیدا می کند به لحاظ اینکه طبق ماده ۱۹۳ قانون مالیات های مستقیم عدم تحریر دفاتر مشمول بیست درصد جریمه می باشد.و موجب رد دفاتر و علی الراس تشخیص داده شدن شرکت می گردد. بر اساس ماده ۲۰ این آئين نامه، مصداق رد دفاتر قانونی پلمپ شده، مشمول مالیات های زیر می گردد. در این صورت سیستم مالیاتی علی الراس که در رابطه با رد دفاتر قانونی مودیان بود، از ۲۷ ام مرداد ماه سال ۱۳۹۷ منسوخ شد.

دلایل رد دفاتر قانونی دفتر روزنامه و دفترکل جریمه

به همین دلیل لازم است که این گونه شرکت ها حتما نسبت به دفاتر پلمب خود اقدام کنند. شرکتها چه با خرید و چه با اجاره دارایی، می توانند از آن استفاده کنند. تفاوت اصلی دو روش این است که در صورت خرید دارایی، شرکت خود تامین مالی را انجام می دهد، دارایی را می خرد و مالکیت قانونی آن را دارد. ولی در اجاره، شرکت لیزینگ تامین مالی را انجام می دهد، دارایی را می خرد و مالک آن است. در صورتی که دفاتر ارائه شده به نحوی از پلمپ خارج شده و یا فاقد یک یا چند برگ باشد .

تغییر نرم افزار حسابداری مورد استفاده در طی سال مالیاتی بدون اطلاع قبلی اداره امور مالیاتی ذیربط. اگر عملیات شعبه یا شعب در دفاتر مرکزی طبق مقررات تصریح شده در ماده ۱۵ این آیین نامه ثبت نشود، موجب رد اسناد خواهد بود. اگر تحریر دفاتر روزنامه و دفاتر ثبت شرکت مشاغل و دفتر کل، بیش از مدت مجاز در ماده ۱۳ و ۱۴ این آیین نامه صورت بگیرد، مستوجب رد اسناد خواهد بود. طبق ماده چهاردهم این آیین نامه، همه عملیات ثبت شده در دفاتر روزنامه هر ماه، بایستی حداکثر تا روز پانزدهم ماه بعد، به دفتر کل منتقل شود.

5-در مواردی که دفاتر مزبور به ادعای مودی از دسترس وی خارج شده باشد و غیر اختیاری بودن موضوع مورد تأیید بالاترین مسئول اداره امور مالیاتی ذیربط قرار نگیرد. تبصره 1- مودیان مالیاتی که در هر گروه قرار می¬گیرند تا سه سال بعد، از نظر انجام تکالیف قانونی در طبقات پایین تر قرار نخواهند گرفت. ۵- در مواردی که دفاتر مزبور به ادعای مودی از دسترس وی خارج شده باشد و غیر اختیاری بودن موضوع مورد تایید بالاترین مسیول اداره امور مالیاتی ثبت تغییرات ذی ربط قرار نگیرد. ۴- عدم ثبت عملیات شعبه یا شعب در دفاتر مرکز طبق مقررات این آیین نامه . 7-بستانکار شدن حساب های نقدی و بانکی ، مگر اینکه حساب های بانکی با صورت حساب بانک مطابقت نمایند و یا بستانکار شدن حساب های بانکی یا نقدی ناشی از تقدم و تاخر ثبت حساب ها باشد که در این صورت موجب رد دفتر نیست . ۱۱ – درصورتی‏که مؤدیان مالیاتی حسب مورد از اوراق مخصوص موضوع مادة ۱۶۹۹ قانون مالیاتهای مستقیم استفاده ننمایند.

♦️ عدم ثبت فروش یا درآمد در دفاتر و یا کمتر ثبت کردن آنها از طریق به وجود آوردن خریداران ساختگی و کد اقتصادی جعلی و یا با کمک کد اقتصادی دیگران؛ به ویژه موسساتی که فروش کالای آنها از طریق شعبه، نمایندگی، کارگزار و توزیع کننده به عمل می‌آید. © کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت نرم افزاری فرداد می باشد. رد شدن دفاتر قانونی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

جهت تسلط کامل به مباحث مربوط به بازار کار و کسب درآمد سریع از این حرفه، با جمع آوری اطلاعات از مدیران ارشد مالی و اساتید برتر دانشگاه، بسته آموزش صفر تا صد حسابداری در بازار کار را تهیه نموده ایم. این مجموعه بی‌نظیر شامل تمامی تکنیک‌های حسابداری کاربردی در قالب ۵۰ ساعت آموزش حسابداری با کیفیت، جزوات pdf، تستهای ارزیابی اینترنتی و آموزش نرم افزار‌‌های مالی می‌باشد. با استفاده از این مجموعه به سادگی می‌توانید ضمن استفاده از تخفیف باورنکردنی آن، حسابداری را بصورت کاملا کاربردی ضمن یادگیری حسابداری ، آموزش اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده را نیز بیاموزید . دفتر روزنامه شامل ۴ ستون میباشد 1)ستون تاریخ ، 2)ستون شرح رویداد مالی ، 3)ستون بعدی ستون بدهکار و بستانکار و 4) ستون عطف است که در ستون عطف دفتر روزنامه باید شماره صفحه این حساب شود این کار برای پیگیری حساب ها در دفتر انجام شود .

حتی اگر در یکی از دفاتر قانونی،‌هیچ چیزی نوشته نشده باشد و کاملا سفید باشد، باز بایستی این دفاتر نگهداری شده و به محض درخواست اداره مالیاتی، تسلیم ممیزان شود. تبصره در مورد بند 8 این ماده چنانچه سفید ماندن برای ثبت تراز افتتاحیه باشد موجب رد دفاتر نخواهد بود و همچنین سفید ماندن ذیل صفحات دفتر در آخر هرروز یا هر هفته یا هر ماه به شرطی که اسناد دارای شماره ردیف بوده و قسمت ثبت برند سفید مانده با خط بسته شود، به اعتبار دفتر خللی وارد نمی آورد. در ماده ۵ آیین نامه اجرایی تنظیم دفاتر قانونی مودیان ملیاتی، به تعریف دفتر کل پرداخته شده است. دفتر کل، دفتری است که عملیات ثبت شده در دفاتر یا دفاتر روزنامه، بر حسب سرفصل یا کد گذاری حساب ها، در صفحات مخصوص آن ثبت و درج شود. از دفتر کل، صورت سود و زیان و ترازنامه استخراج می شود و بایستی اصولی تنظیم شود و مخدوش نباشد.

پست شد در : misc