منهتن موکا، جکسونویل جاوا، و بوستون باریستا نیز چند نمونه دیگر از این شیوه نامگذاری هستند. صفحه فرود یا همان لندینگ پیج ها صفحات ساده ولی هدفمند هستند که به منظور خوشامدگویی به مخاطب، معرفی یک محصول یا دعوت از او به انجام کاری طراحی شدهاند. در این مرحله سه صفحه فرود یکسان را طراحی میکنید و در هر صفحه فقط نام برند را تغییر میدهید. اگر اکنون مشتریانی برای محصولاتتان دارید، میتوانید با استفاده از ابزارهای نظرسنجی آنلاین مانند ارسال ایمیل انبوه از آنها بخواهید در مورد اسم برند جدیدتان نظر بدهند. از بین آن ۱۰ یا ۱۵ اسم مرحله قبل باید در آخر فقط اسم باقی بماند. به احتمال زیاد این قسمت ناامید کننده ترین بخش انتخاب اسم برند میباشد زیرا خیلی از اسمهایی که دوست دارید امکان دارد از قبل رزرو شده باشند.
ما حتما به دنبال یک نام تجاری برای محصول خود میگردیم که در ذهن مصرفکننده بهگونهای مثبت تداعی گردد. 4- اگر مجبور به انتخاب نام برند از بین نامهای شناختهشده هستید، نامی را انتخاب نمایید که در دسته محصولات شما حضور ندارد. در حال حاضر ممکن است استارت آپ شما روی محصول خاص یا مکان یا بازار خاصی هدفگذاری شده باشد. اما این به این معنی نیست که شما باید نام تجاری خود را به چیزی خاص اختصاص دهید. به عنوان مثال، تصور کنید که شما یک برند مد و فشن ایجاد میکنید که شلوار جین مردانه میفروشد. نامگذاری شرکت شما به عنوان «شلوار جین برای مردان» ایده بسیار بدی است.
ثبت بینالمللی برند تحت کنوانسیون مادرید بسیار آسان است و ایران نیز به عضویت آن درآمده است. بنابراین ممکن است در آینده بخواهید کسبوکار خود را گسترش دهید و به بازار دیگر کشورهای دنیا نیز فکر کنید. اگر خدمات و کالاهای شما مشابه دیگر رقبایتان نیست، حتماً به نامی تازه و متفاوت از آنها فکر کنید.
به همین منظور اسم شرکت الزامی است و مبادرات اولیه محسوب می شود. هر وقت از برند و برندسازی صحبت میشود، انتخاب نام برند ثبت تغییرات هم به عنوان یک دغدغهی مهم مورد توجه قرار میگیرد. نامها حتی میتوانند برند شما را حرفهای یا غیرحرفهای بازتاب دهند.
جز کلمات محبوب یا ترند نباشد!
مثلا شاید سازمانها و شرکتهای معروف بتوانند از چنین مخففهایی استفاده کنند – مثل اتکا، ناجا یا BMW -؛ اما شما به عنوان یک برند تازه کار بهتر است این مورد را امتحان نکنید. نام برند شما باید با توجه به پنج اصل سادگی، ثبت شرکت در تهران بامعنایی، متفاوت بودن، آیندهنگری و بینالمللی بودن انتخاب شود. مطابق با بند الف از ماده ۶ ثالث قرارداد اتحادیه پاریس استفاده از نام و نام خانوادگی اشخاص ثالث به عنوان علامت تجارتی و نام برند ممنوع است.
در آخر هر کدام از صفحات که نرخ تبدیل بهتری داشتند را بهعنوان اسم برند خود انتخاب کنید. البته باید قبل از انتخاب اسامی اشخاص معروف حتماً چک کنید که اسم آنها از قبل تحت مالکیت شخص دیگری درنیامده باشد؛ زیرا بعضی از اسامی دارای حق مالکیت معنوی هستند. به ذهن سپردنش برای مخاطبان آسان نیست، زیرا ذاتاً یک کلمه مخففشده هیچ تصویر و حس خاصی در ذهن مشتریان ایجاد نمیکند.
نادیده گرفتن علامت تجاری پیچیده در نامگذاری برند
قوانین و قواعد بازی به سرعت در حال تغییر هستند و باید برای رویارویی با نسل جدید کسب و کارها آماده باشیم. اما قبل از هر اقدامی مراحل انتخاب نام برند را با ما طی کنید تا نامی درخور و شایسته برگزینید. انتخاب برخی نامها برای برند حاصل حالوهوای امروز جامعه است و ممکن است با گذر زمان، جذابیت خود را از دست بدهد.
قبل از هر چیزی باید بدانید که نه تنها انتخاب اسم برند بلکه خلق آن به هیچ عنوان ساده نبوده و مسیر سخت و پر پیچ و خمی را پیش روی شما میگذارد. در واقع نباید به آن همچون یک نام ساده نگاه کنید و یا با طراحی لوگو مقایسه کنید. برای مشاوره در مورد طراحی لوگو، طراحی وب سایت، طراحی فروشگاه اینترنتی و اپپلیکیشن موبایل میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید. وقتی قرار است سالها و شاید دههها با یک برند زندگی کرده و آن را در معرض چشم و گوش مخاطبان خود قرار دهیم، منطقی است در انتخاب نام برند وسواس به خرج دهیم و به سادگی از کنار این کار نگذریم. اگر در آینده قرار است محصولات یا دستهبندیهای جدیدی به کسبوکارتان اضافه شود، از همین الان به فکرش باشید. این بدان معنا نیست که اسم شرکت شما بایستی برمبنای محدوده جغرافیایی باشد اگر شما برای مشتریانی در بازار محلی فعالیت می کنید، آنها این را به خوبی می دانند و شما را می شناسند.
این وبسایت منابع و اطلاعاتی را درمورد علائم تجاری موجود و روند درخواست علامت تجاری در اختیار شما قرار میدهد. این کار شبیه به کاری است که برای تحقیق درمورد دامنه انجام میدهید. نام تجاری شما باید در تمام کانالهای بازاریابیتان مشترک و ثابت باشد. بنابراین باید تحقیق کنید که نام تجاری شما در رسانههای اجتماعی نیز وجود نداشته باشد.
- نامی که تا سالها بعد از انتخاب آن راضی باشید و حاضر باشید بابت تبلیغات و برندسازی دیجیتال آن هزینههای زیادی بدهید.
- فقط توجه باشید اسمهایی را انتخاب کنید که تلفظ آنها راحت باشد.
- اسم برندتان حتماً باید دارای ریشه فارسی بوده و معنیدار باشد؛ ملاک داوری هم لغتنامه دهخدا است.
- خاص بودن نام برند تاثیر به سزایی در تبلیغات شما دارد چنانچه متمایز بودن نام انتخابی مسئله بسیار اساسی است که نباید آن را نادیده گرفت .
مثلاً نامهای اسنپ، تپسی، پپسی، گوگل و سونی برای زمان خودشان کاملاً خاص و متمایز هستند و بهراحتی میتوانند به حافظه سپرده شوند. بسیاری از صاحبان کسب وکار می دانند که اسم شرکتشان مشکل دارد . ولی امید دارند که به نحوه معجزه آسایی این مشکل خود به خود حل شود. و یا برند معروف لبنیات ثبت برند تولید استرالیا که مجبور شد با نام پنیر کیبی، که تغییر یافته واژه اصلی است به بازار کشور ایران وارد شود. واین ریسک وجود دارد که افراد از شما رنجیده خاطر شوند دوماً اینکه شما معمولا اسمی را انتخاب می کنید که نتیحه اجماع است که نتیحه آن اسمی است که خیلی معمولی خواهد بود.
یعنی بشود آن را از طریق المانهای گرافیکی و طراحی به شکل مناسبی بیان کرد. برندهایی مانند جگوار، اپل، عقاب، ردبول مثالهای خیلی خوبی برای یک اسم بصری هستند. زیرا همزمان یک تصویر واضح از آنها در ذهن شکل میگیرد از دسته طراح برای مانور روی ویژگیهای بصری باز است. برای ثبت دامنه نیز کافی است همین عبارت را در گوگل جستجو کنید تا شرکتهای ارائه دهنده خدمات سرور را پیدا کنید و به صورت آنلاین دامنه مورد نظرتان را بررسی و خریداری کنید.