شخص حقوقی کیست و چه تفاوتی با شخص حقیقی دارد؟

ماده 396 – سهم قسمتي از سرمايه شركت سهامي است كه بيانگر ميزان مشاركت، حقوق و تعهدات صاحب آن در شركت سهامي است. ماده 373 – تعداد سهامداران شركت سهامي عام نبايد از هفت شخص كمتر باشد. 2- شركتي كه مدير يا مديران تصفيه در آن سمت مديريت يا مديرعاملي دارند. ماده 349 – شركا و يا سهامداران در مدت تصفيه مي توانند مانند زمان قبل از انحلال شركت از صورتهاي مالي شركت كسب اطلاع كنند.

شخص حقوقی کیست

حتی در صورتی که کوچکترین تصوری از مالیات برای اشخاص حقیقی مانند خودشان داشته باشند تنها به مالیات بر ارزش افزوده که در هنگام خرید می پردازند فکر می کنند. حتی اشخاص حقیق هم می بایست مالیات خود را پرداخت کنند چرا که این افراد هم در دسته ی افرادی هستند که مالیات شامل حال آنها می شود. برای اطلاع بهتر و دقیق تر از این موارد مالیاتی لازم است تا شخص از مشاوره مالیاتی اشخاص حقیقی استفاده کند. براساس ماده ۱۱۸ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت، جز درباره موضوعاتی که به موجب مقررات این قانون، اخذ تصمیم و اقدام درباره آن‌ها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، مدیران شرکت دارای همه اختیارات لازم برای اداره امور شرکت هستند؛ مشروط بر آن که تصمیمات و اقدامات آن‌ها در حدود موضوع شرکت باشد. آنچه در شماره قبل گفته شد حدودی بود که برای مسئولیت کیفری کلیه اشخاص حقوقی لازم‌الرعایه بود؛ لکن ضوابطی هم هست که تنها مخصوص مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی حقوق خصوصی است. ماده 340 – بدهكاران شركت منحل شده و ني ز اشخاص ي كه ما لي از اموال آن را به نحوي در تصرف دارند بايد ظرف مهلت مقرر در ماده اين قانون خود را معرفي و با رعايت ماده اموال مذكور را به مدير يا مديران تصفيه تسليم كنند.

تفاوت اشخاص حقیقی و حقوقی چیست؟

20- ذكر نام روزنامه كثيرالانتشار اصلي و علي البدلي كه هرگونه دعوت و اطلاعيه بعدي تا تشكيل مجمع عمومي مؤسس به طور انحصاري در آن منتشر مي شود. 16- ذكر نام، اقامتگاه و ميزان تعهدات متعهد پذيره نويسي كه شخصي حقوقي است غير از مؤسسان و پذيره نويسان كه پذيره نويسي سرمايه پذيره نويسي نشده را ظرف مهلت مقرر تعهد مي كند. 7- شخص حقوقي كه شريك، مدير و يا مديرعامل آن مدير تصفيه شركت در حال تصفيه باشد. 6- مدير و مديرعاملِ مدير تصفيه و اقارب آنها تا درجه سوم از طبقات سه گانه، چنانچه مدير تصفيه شخص حقوقي باشد. 5 – بيش از شش ماه تعداد شركا و يا سهامداران شركت از حداقل مقرر در اين قانون كمتر باشد.

  • بستانكار مذكور بايد حداكثر ظرف پنج روز پس از در يافت اخطار در اين باره توضيح دهد.
  • از طرف دیگر این سخن نیز قابل تایید است که بگوییم قواعد و ضوابط و مفاهیم حقوقی همچون عناصر تکوینی طبیعت تابع قانون تکامل و مشمول قوانین تطوّر و تحوّلند.
  • در صورتي كه اصل طلب يا مقدار آن و يا تضمين هاي مربوط به آن تصديق نشود، مراتب به فوريت به بستانكار اخطار و از او توضيح خواسته مي شود.

مگر این­که معلوم شود قصد واقف از ایجاد مدرسه حرفه ای، تاسیس مدرسه تربیت پرستار است که در آن صورت قبول وقف مزبور از طرف بیمارستان مزبور مانعی نخواهد داشت. از طرفی در مورد این جرایم مشکل پیش‌گفته در مورد جرایم مستوجب حد وجود ندارد. در جرایم مستوجب حد، مجازات‌ها مشخص است و امکان تحمیل مجازاتی بر شخص حقوقی به‌جز مجازات‌های حدی مذکور در قانون وجود ندارد و در نام غیر منعطف این جرایم، کیفیت یا مشخصه‌ای مرتبط با شخص مجرم یا نحوه ارتکاب جرم در نوع یا میزان مجازات، تأثیرگذار نیست.

مجازات اشخاص حقوقی بر اساس قانون مجازات اسلامی

نظریه‌ی مزبور، بعضی از اشکال‌هایی را که درباره‌ی نظریه‌ی وکالت مطرح شده است را از بین می‌برد. زیرا برای مثال، در مورد نماینده‌ی قانونی (مثل ولی قهری) لزومی‌ ندارد که اصیل دارای اراده‌ی سالم و اختیار انجام وکالت باشد و نیابت از این اراده سرچشمه بگیرد. نکته قابل‌توجه آن‌که ماده از لفظ «یا» استفاده کرده است؛ بنابراین صرف وجود یکی از این دو شرط کافی است. لذا اگر نماینده قانونی شخص حقوقی، جرم را به نام شخص حقوقی ولی در جهت منفعت خود مرتکب شود و نفع آن تنها به خود وی برسد، ثبت تغییرات شرکت شخص حقوقی مسئولیت کیفری خواهد داشت. از طرف دیگر اگر عمل ارتکابی در جهت نفع رساندن به شخص حقوقی باشد، ولی به جهتی بانام نماینده انجام‌شده باشد، باز شخص حقوقی ازلحاظ کیفری مسئول خواهد بود. در مسیر اجرای احکام صادره در دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع عام رسیدگی کننده به دعاوی با ماهیت اداری و همچنین محاکم عمومی دادگستری که در مواردی صلاحیت رسیدگی به دعاوی با ماهیت اداری را پیدا کرده اند، علل و عواملی وجود داشته که اسباب اجرای نامطلوب احکام مزبور را فراهم کرده است.

ماده 484 – دعاوي ناشي از مفاد ماده اين قانون حداكثر بايد ظرف ده سال تمام از تاريخ ثبت شركت اقامه شود. ماده 483 – هر يك از شركا در مورد كل قيمتي كه به هنگام ثبت شركت براي سهم الشركه هاي غيرنقدي معين مي شود در مقابل اشخاص ثالث مسؤوليت دارد. ماده 441 – قبل از تشكيل مجمع عمومي هر سهامدار ي كه ما ي ل به حضور در مجمع عمومي باشد بايد ثبت برند با ارائه ورقه سهم يا گواهينامه موقت سهم متعلق به خود به شركت مراجعه و ورقه ورود به جلسه را دريافت كند. ماده 432 – امتيازاتي كه در مجمع عمومي مؤسس تصويب م يشود نمي تواند با مفاد آگهي پذيره نويسي مغاير باشد. همچنين مجمع عمومي نمي تواند آورده هاي غيرنقد را بيش از آنچه كه از طرف كارشناس رسمي دادگستري ارزيابي شده است، قبول كند.

بررسی وضعیت شرکت ثبت‌شده و استعلام آن هم برای کسانی که قصد تأسیس شرکت جدید را دارند، هم برای مشتریانی که می‌خواهند با شرکت وارد معامله شوند و هم برای رقبا اهمیت دارد. شخصیت های حقیقی با تولد آغاز می‌ شوند و با مرگ به پایان می رسند ولی شخصیت های حقوقی با اراده موسسین آن ها و طبق قرارداد، به وجود می‌ آیند و با منحل شدن یا ورشکستگی از بین می‌ روند. اشخاص حقیقی برای پیگیری پرونده های قضایی خود می توانند از دو روش استفاده کنند.

هويت و نشاني دقيق انتقال گيرنده نيز در دفتر ثبت سهام شركت قيد مي شود و از نظر اجراي تعهدات ناشي از واگذاري سهم، معتبر است. هر گونه تغيير اقامتگاه نيز بايد به همان ترتيب به ثب ت برسد و امضاء شود. هرگونه انتقال سهم بدون رعايت شر ايط مذكور ازنظر شركت و اشخاص ثالث فاقد اعتبار است. ماده 402 – تا زماني كه اوراق سهام صادر نشده است، شركت بايد به سهامدار ان گواهينامه موقت سهم بدهد كه معرف تعداد، نوع سهام و مبلغ پرداخت شده آن است .

البته با این تفاوت که نیازی نیست دفتر تجارتی داشته باشند و اگر موفق به پرداخت بدهی های خود نشوند قوانین مربوط به ورشکستگی شامل حال آن ها نخواهد شد. با مدیریت وکیل پایه یک دادگستری اصفهان، متعهد و کاردان، خدمات حقوقی حرفه ای را به شیوه ای نوین در سطح اصفهان و کشور به هموطنان عزیر ارائه می دهد. با فراهم آوردن خدمات مشاوره حقوقی حضوری، تلفنی و آنلاین برای شما عزیزان، تلاش کردیم تا انجام امور شما عزیزان را بیش از پیش آسان کنیم.

همچنین وضعیت مواردی مانند ادغام یا تبدیل شرکت یا وضعیت شرکت‌های فرعی، محل تردید است که نیاز به بررسی دارد. در این شماره تلاش خواهد شد تمامی این موارد ذیل سه شماره، موردبررسی قرار گیرد. نکته مذکور در ماده 143 آن است که مسئولیت کیفری شخص حقوقی نافی مسئولیت کیفری شخص حقیقی مرتکب جرم نخواهد بود و در این موارد، قاعده تعدد مسئولیت حاکم است. ابتدا باید تمامی ‌ارکان جرم اعم از مادی و معنوی که در قانون آمده ثبت شرکت است، از سوی نماینده قانونی احراز شود و جرم وی اثبات گردد تا بتوانیم این جرم را به شخص حقوقی هم منتسب بدانیم. بدین­ترتیب هم نماینده قانونی مرتکب جرم و هم شخص حقوقی به مجازات‌های مقرر قانونی خود محکوم می‌شوند. در این پژوهه بر آنیم با توجه به مواد قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، ضوابط عام لازم برای مسئولیت کیفری کلیه اشخاص حقوقی و ضوابط خاص مسئولیت کیفری هر دسته از اشخاص حقوقی را موردبررسی قرار دهیم.