مراحل و مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت دانش بنیان در این مقاله توضیح داده شده است

در نتیجه ابتدا باید گفت از نظر قانون ثبت هریک از شرکت‌ها چه مراحلی را دارد. در کل هدف از تشکیل شرکتهای دانش بنیان، ارتقای علم و ثروت و استفاده از اختراعات و وارد بازار کردن اختراعات می باشد. احتمالا این سوال برای شما هم به وجود می آد که شرکت دانش بنیان چیست و به چه شرکتی می گویند؟ شرکت دانش بنیان به شرکتی می گویند که به دنبال هم افزایی و افزایش دانش و تکنولوژی هستند، یعنی فعالیت هایی در این راستا دارند. در مرحله بعد اطلاعات برای کارگزاران مربوطه ارسال می‌شود و نتایج بررسی آن‌ها به دبیرخانه فرستاده و پس از آن به کارگروه می‌رود. در صورت تایید نهایی، شرکت برای 2 سال می‌تواند فعالیت کند و از حمایت‌های قانونی برخوردار شود، البته در صورتیکه شرایط مقرر در آیین‌نامه را رعایت کند بعد از این مدت نیز همچنان می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

درواقع طبق این ماده، فعالیت شرکت دانش‌ بنیان شما این نتایج را در پی دارد. هم‌چنین با استفاده از روش‌های صحیح علمی می‌توانید به توسعه اقتصادی هم کمک کنید. اگر شرکت ثبت شده شرایط دانش بنیان را داشته باشد و خود را بر اساس ممیزی فکری و دانش خود لایق استفاده از شرایط شرکت های دانش بنیان می داند می تواند برای ثبت نام ارزیابی شرکت های دانش بنیان اقدام کند. یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید محصولاتی شده است که کاهش هزینه‌های حفر چاه را در پی داشته و کاربرد آن کنترل میزان هرزروی گل حفاری است. شرکت‌های دانش‌بنیانی که ترکیباتی تولید می‌کنند برای حل مشکلات کشاورزی. پس از تکمیل و بارگذاری مدارک اگر شرکت شاخص های لازم و صلاحیت داشته باشد به صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت معرفی می شود تاطرح مورد نظر را به صندوق ارائه دهند و از تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده نمایند.

کشور ایران در سال های گذشته متحمل تحریم های شدید شده است، بیشتر از سمت کشور آمریکا. درسال اقتصاد مقاومتی با توجه به فرمایشات رهبر قرار شد که ما اقتصادی داشته باشیم که در برابر تحریم ها مقاوم باشد. چون ما جوانان باهوش و نخبه ای داریم که توانایی ساخت خیلی از فناوری های جدید رو دارند که قابل رقابت با کشور های توسعه یافته است.

  • همچنین این شرکتها و مؤسسات جهت فعالیتهای تا قبل از تولید صنعتی از قبیل هزینه اولیه تجهیز کارگاه و آماده سازی خط تولید، طراحی صنعتی، انجام آزمون و رفع اشکال، تولید آزمایشی و بازاریابی و نیز تأمین سرمایه در گردش می توانند از منابع صندوق استفاده نمایند.
  • اگر قصد ثبت شرکت دانش بنیان دارید و یا می‌خواهید شرکت خود را دانش بنیان کنید مشاوره متخصصان مستر ثبت را از دست ندهید.
  • در این متن، ما به شرح مواردی از جمله تعریف شرکت دانش بنیان، قوانین، مدارک مورد نیاز و مراحل ثبت آن بطور کامل پرداخته ایم.
  • در نتیجه شرکت های دانش بینان تولید کننده علم و دانش هستند و پیرامون بهبود و توسعه کشور تلاش می کنند و در نتیجه محصول این شرکت ها یا دستاوردهای علمی و تحقیقاتی است و یا مشاوره و توسعه سایر شرکت ها بر مبنای فرآیند ها و ایدئولوژی های علمی جدید.
  • در مرحله دوم، شرکت‌ های متقاضی می بایست مورد ارزیابی قرار بگیرند تا بتوانند از مزایای شرکت دانش‌ بنیان استفاده کنند.
  • همه ی شرکت های متقاضی حمایت های مندرج در قانون، اطلاعات خود را در این سامانه وارد کرده و بر اساس این فرایندها ارزیابی می شوند.

بایستی محصول در حد نمونه آزمایشگاهی ساخته شود که قصد با هدف تولید و فروش و عرضه در بازار را داشته باشد. احتمالا همه ما قبل از آن که کاری را شروع کنیم به این موضوع فکر می کنیم که به چه میزان سرمایه ای برای آن نیاز است؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که آیا می توان با هزینه ها و سرمایه های کم هم کاری را شروع کرد؟ همه کارها به سرمایه نیاز دارند، اما مقدار این سرمایه برای هر کاری با کار دیگر متفاوت است. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

متقاضیان در وهله اول باید برای ثبت شرکت دانش بنیان دارای شرکت حقوقی و نیز اختراع ثبت شده باشند. در نهایت می‌توانند از طریق سامانه شرکت دانش بنیان، مراحل ثبت و ارزیابی و تشخیص صلاحیت را طی کرده و به عنوان شرکت دانش بنیان تایید گردند. همانطور که گفتیم ابتدا باید در قالب یک شرکت اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد و سپس پس از تولید طرح ها و ارائه نمونه ثبت شرکت در تهران ها با داشتن شرایط اقدام به ثبت به عنوان شرکت دانش بنیان کند‌. لذا از ابتدا چیزی به نام ثبت شرکت دانش بنیان نداریم بلکه مانند همه شرکت ها شرکتی به ثبت می رسد و پس از کار کردن وارد فرایند ارزیابی برای تبدیل به شرکت دانش بنیان می شود. پس لازم است فرد به صورت شخص حقوقی یا موسسه از قبل ثبت شده باشد و شخص حقیقی نمی تواند دانش بنیان به حساب آید.

اهداف شرکت های دانش بنیان

اغلب توصیه می شود به دلیل ساختار منسجم و قانونی بسیار خوب شرکت های سهامی خاص این قالب برای شرکت انتخاب شود اما با این وجود تفاوتی ندارد که شرکت شما تضامنی باشد، سهامی عام یا خاص باشد و یا حتی تعاونی و یا سایر شرکت های حقوقی باشد، آنچه که اهمیت دارد داشتن یک شرکت حقوقی متناسب با قوانین تجاری ایران است. با توجه به ریسک بالای سرمایه‌گذاری در این زمینه، دولت‌ها معمولاً مشوق‌هایی را برای تشویق سرمایه‌گذاران خصوصی به مشارکت و یا تضمین پوشش ریسک‌های شرکت ارائه می‌دهند. بر اساس بخش اول راهنمای ایجاد کسب و کار در قالب ثبت برند تجاری شرکت‌های تعاونی دانش بنیان با عنوان “راه اندازی کسب و کار جدید ویژه شرکتهای تعاونی دانش بنیان ” که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت تعاون، بانک توسعه تعاون و بنیاد ملی نخبگان در تابستان ۱۳۸۹، در قالب آیین نامه به تصویب رسید. پس از ثبت شرکت و رسمیت یافتن وجود یک شخصیت حقوقی و داشتن شناسه ملی باید وارد سایت شرکت دانش بنیان شد و با توجه به شاخص ها و صلاحیت ها شرکت مورد ارزیابی قرار می گیرد. در ابتدا لازم است کسانی که قصد اخذ مجوز شرکت دانش بنیان دارند در آغاز شرکتی را در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسانند.

در مقاله شرکت های دانش بنیان توضیحات فراوانی در خصوص شرکت های دانش بنیان ارائه کردیم. گفتیم که شرکت دانش بنیان شرکتی است که بر اساس علم و دانش و بر مبنای نواوری های علمی و تحقیقاتی بنا شود و هدف از پایه گذاری این شرکت ها کمک به توسعه و بهبود بخش های صنعتی ، تولیدی، کشاورزی، خدماتی و در کل اقتصاد کشور بر مبنای علوم و تحقیقات جدید باشد. شرکت های دانش بنیان در عصر حاضر در تمامی دولت‌ها با نام‌های متفاوت قدرت نمایی می‌کنند و البته در ازای این قدرت نمایی خدمات فراوانی را نیز به بخش خصوصی و دولتی ارائه می‌کنند. مهم‌ترین خدمت شرکت های دانش بنیان توسعه قلمرو علمی هر کشور است که می‌تواند باعث افتخار آفرینی برای هر کشور نیز شود.

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان

تشکیل کنسرسیوم با دانشگاه‌ها و شرکت‌های خارجی به شرط باقی ماندن اکثریت سهام در اختیار موسسات دانش بنیان داخلی مجاز است. پس از دریافت نامه از طرف صندوق ، می بایست از طریق سایت صندوق نوآوری و شکوفایی، نسبت به تکمیل پرسشنامه ها در بخش ” خدمات صندوق به شرکت های دانش بنیان” اقدام نمایید. همچنین سابقه بیمه پرداختی برای حداقل 3 نفر از کارکنان تمام وقت شرکت حداقل 6 ماه باشد و پرونده شرکتهایی که در عمل به تعهدات خود دارای سابقه سوء هستند نمی توانند از تسهیلات شرکت های دانش بنیان استفاده نمایند. پس از اینکه یک شرکت به عنوان شرکت عادی به ثبت رسید؛ برای تبدیل شدن به شرکت دانش بنیان لازم است با وجود شرایط لازم در سایت دانش بنیان ثبت نام کند.

طراحی در شرکت های متقاضی دانش بنیان بر اساس تحقیق و توسعه یک محصول شامل سه مورد می شود:

متقاضی می بایست جهت ثبت اطلاعات شرکت ابتدا از نوار ابزار بالا فیلد ” ثبت اطلاعات ” و سپس ” ثبت اطلاعات شرکت ” را انتخاب نماید. پس از ورود اطلاعات فوق و تعیین یک رمز عبور دلخواه، کد فعال سازی به شماره تلفن همراهی که در بالا وارد کرده بودید، ارسال می شود. متقاضیان جدید، بایستی شناسه ملی، نام شرکت، شماره همراه، رمز عبور و تکرار رمز عبور را وارد کنند. تامین تمام یا بخشی از هزینه تولید، عرضه یا نوآوری و فناوری به وسیله اعطای تسهیلات کم بهره یا بدون بهره و یا کوتاه مدت مطابق با عقود شرعی.

بنابراین یکی از ملزومات ثبت شرکت دانش بنیان داشتن اختراع و نوآوری می باشد. برای ثبت شرکت دانش بنیان در ابتدا باید یک شرکت کاملا معمولی در اداره ثبت شرکت ها ثبت و پس از ثبت شرکت باید آن را به دانش بنیان تبدیل کرد. نکته قابل توجه این است که برای ثبت شرکت دانش بنیان در ابتدا باید یک شرکت کاملا معمولی در اداره پیگیری ثبت تغییرات شرکت ثبت شرکت ها ثبت و پس از ثبت شرکت باید آن را به شرکت دانش بنیان تبدیل کرد. شرکت هایی که دانش و علم و فن آوری جزء لاینفک دارایی و زیر ساخت آن ها می باشد و در واقع پیشرفت و توسعه اقتصادی و نهایتا تولید ثروت در این نوع شرکت ها بر پایه دانش و تحقیق بنا می شود و معمولا منجر به تجاری سازی تحقیقات می گردد.

اما قبل از آن، برای تشخیص صلاحیت استفاده از تسهیلات، می بایست کلیه اطلاعات لازم، جهت ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت و موسسه ی دانش بنیان، توسط معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت در این سامانه ثبت شود. برای ثبت شرکت دانش بنیان باید وارد سامانه شده و بر اساس فرآیندها و دارا بودن شرایط مندرج در آیین نامه در قسمت « مصوبات کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا» در سامانه ارزیابی شرکتها و موسسات دانش بنیان ارزیابی شوند. یکی از انواع شرکتهایی که در حال حاضر متقاضی آن بسیار زیاد می باشد ، ثبت شرکت دانش بنیان می باشد.

حداقل ۱ سال سابقه فعالیت کاری یا علمی در حوزه فعالیت شرکت و یا سابقه مدیریتی داشته باشند. حداقل ۳ سال سابقه فعالیت کاری یا علمی در حوزه فعالیت شرکت و یا سابقه مدیریتی داشته باشند. شایان ذکر است، چنانچه شرکت نتواند در مدت 2 سال پس از تایید دانش بنیان بودن،رتبه بندی خود را به پایان برساند و یا در صورت عدول از شرایط مندرج در این آیین نامه در هر زمان دانش بنیان بودن شرکت ملغی می شود. تبصره-تایید شرکت های دانش بنیان نوپا دارای اعتبار یک ساله بوده و تنها برای یک دوره یک ساله(مجموعاَ دو سال)می تواند تمدید شود. شرکت های دانش بنیان نوپا باید همه شاخص های تشخیص ذیل را احراز نمایند. دررابطه با جایگاه محصول در چرخه ی فناوری نیز، یکی از موارد (مطالعات اولیه، مطالعات تکمیلی، نمونه ی کارگاهی، نمونه ی آزمایشگاهی و نمونه ی صنعتی) را انتخاب کنید و توضیح دهید که چرا محصول در جایگاه انتخاب شده قرار دارد.