حسابداری مؤسسات غیر انتفاعی

بنابراين با رعايت اصل محافظه كاري در حسابداري توصيه شده است كه در ثبت و شناسايي درآمدها از مبناي نقدي استفاده شود. مباني حسابداري يعني اينكه درآمدها و هزينه ها را در چه زماني شناسايي و در دفاتر حسابداري ثبت نمائيم. عامل کلیدی در روند توسعه در کنار حکومت ، دولت محلی، بخش خصوصی و اعانه دهندگان، سازمانهای امدادرسان ایفای نقش می کنند.

  • همچنین ممکن است سازمان ها تحت دامنه سطح بالای کد کشور مناسب برای کشور خود ثبت نام کنند.
  • در سالهای اخیر تلفیق علم حسابداری و کامپیوتر باعث گردیده است که با استفاده از ابزارها و روش های نوین شاهد سرعت و دقت روز افزون در سیستم های مالی باشیم.
  • در مؤسسات دولتی و غیر انتفاعی ماهیت حسابداری مغایرتی با یکدیگر ندارند.
  • به طور مشابه، اکثر اصول و ابزارهای پیاده سازی استراتژی (خصوصاً در ارتباط با ساختار سازمانی، سیستم های مدیریت، تکنیک های مدیریت عملکرد و انتخاب سبک رهبری) برای سازمان های انتفاعی و غیرانتفاعی، مشترک هستند.
  • بنابراين با رعايت اصل محافظه كاري در حسابداري توصيه شده است كه در ثبت و شناسايي درآمدها از مبناي نقدي استفاده شود.

هدف نهایی یک کارآفرینی اجتماعی ایجاد یک تغییر مثبت اجتماعی و همچنین درآمد پایدار متمرکز است. موسسات خصوصی تنها به حساب اشخاص خصوصی اداره می شود و تابع قانون مدنی و قانون تجارت است وجوه و سرمایه آنها جزء اموال خصوصی است. کارمندان و کارکنان آنها تابع مقررات و حقوق خصوصی اند اختلافات آنها در صلاحیت دادگاه عمومی است.

موارد حقوقی که باید مورد توجه قرار گیرد

یک موسسه تنها زمانی می تواند یک ANBI باشد که تقریباً به طور کامل به منافع عمومی متعهد باشد . انجمن ها (مانند انجمن های ورزشی، پرسنل، آواز، هارمونی یا نمایش) و باشگاه های سرگرمی معمولاً ANBI نیستند. شما در (پاسخ با ما) با یک تیم حرفه ای و پر تلاش روبرو هستید که هدف آنها کمک به شما در جهت رسیدن به بهترین پاسخ در کمترین زمان و با حداقل هزینه میباشد. اما طبق قوانین کالیفرنیا ، به اشتراک گذاری اطلاعات برای اهداف تبلیغاتی ممکن است “فروش” “اطلاعات شخصی” تلقی شود.

لازم به توضیح است که انحرافات مطلوب در مورد بهای تمام شده طرح یا پروژه و یا فعالیت به پائین بودن بهای تمام شده واقعی در مقایسه با بهای تمام شده پیش بینی شده می گویند، به شرط آنکه در کیفیت طرح، پروژه یا فعالیت تغییری حاصل نشود. در این صورت می توان کاهش بهای تمام شده واقعی را به شرط ثابت بودن قیمت کالاها و خدمات مورد نیاز، نتیجه مدیریت صحیح بر اجرای پروژه ها، طرحها و فعالیتها دانست. ب) موسساتی که به قصد جلب منافع مادی و تقسیم منافع بین اعضاء تشکیل می شوند. مانند کانون های فنی و حقوقی و موسساتی که هدفشان ارائه خدمات شهری از قبیل نظافت است.

گزارش تفريغ بودجه براساس صورتحساب عملكرد سالانه بودجه كل كشور تنظيم مي شودو صورتحساب عملكرد سالانه بودجه از تلفيق اطلاعات مالي استخراج شده از صورتحسابهاي سالانه دستگاه دولتي حاصل مي گردد. بنابراين نمايندگان مجلس هر كشور از سيستم حسابداري دولتي براي نظارت بر اجراي بودجه سالانه دولت و در نهايت كنترل برنامه هاي مصوب دولت استفاده مي نمايند. مسئولين برنامه ريزي هر سازمان دولتي براي هر چه پیگیری ثبت تغییرات شرکت بهتر تنظيم كردن بودجه سالانه سازمان از اطلاعات مالي واقعي يا عملكرد بودجه استفاده مي نمايند. لذا امور مالي سازمان دولتي اطلاعات واقعي در مورد اجراي بودجه سالانه را در اختيار مسئولين برنامه ريز قرار مي دهد. به عنوان مثال در سيستم بودجه بندي عملياتي كه يك سيستم بودجه بندي پيشرفته است، بهاي تمام شده يك فعاليت يا پروژه با قيمت ها ي استاندارد پيش بيني و در بودجه سالانه منظور مي شود.

سیستم حسابداری دولتی از سیستم بودجه بندی پیروی می نماید و اطلاعات مالی را با اطلاعات مالی قابل پیش بینی شده در بودجه مقایسه و به افشای انحرافات مطلوب و یا نامطلوب بودجه می پردازد. با این حال معلمان مدارس غیر انتفاعی معمولا با هدف کسب درآمد بیشتر وارد این مدارس شده و تلاش زیادی برای به روز نگه داشتن اطلاعات آموزشی خود نمی‌کنند. ثبت برند در واقع، تفاوت مدرسه غیرانتفاعی با دولتی بیشتر به منبع تأمین سرمایه آن‌ها مربوط می‌شود. به عبارت دیگر، مدارس غیر انتفاعی منبع تأمین سرمایه خود را والدین و اخذ شهریه از آن‌ها در نظر می‌گیرند. جنبه‌های مختلفی را می‌توان به عنوان تفاوت مدارس غیر انتفاعی و دولتی بیان کرد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین این موارد می‌پردازیم.

تفاوت انتفاعی و غیر انتفاعی

از ميان اطلاعات گوناگوني كه مديران براي اخذ تصميمات خود بدان نيازمندند، اطلاعات مالي جايگاه ويژه اي دارد، چرا كه اكثر قريب به اتفاق تصميمات مديران مستقيما آثار و پيامدهاي مالي داشته و يا بطور غير مستقيم وضعيت مالي موسسه را تحت تاثير قرار مي دهند. اطلاعات مالي ثبت شرکت و حسابداري ابزار ارزشمندي جهت تصميمات مربوط به تامين، تخصيص و كنترل منابع اقتصادي در اختيار مديران قرار مي دهد. ۴-سازمانهای غیر دولتی ساخته شده بوسیله دولت ؛ سازمانهایی هستند که بوسیله دولت و حمایتهای مالی و غیر مالی آن جهت اجرا سیاستهای عمومی تأسیس می شوند.

انتفاعی

ب) موسساتی که هدفش جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضاء خود یا غیر باشد مانند کانون های فنی و حقوقی و موسساتی که هدفشان ارائه خدمات شهری از قبیل نظافت و فضای سبز است حداقل شركا در موسسات فوق نباید كمتر از دو نفر باشد و قید سرمایه به هرمیزان مجاز است. در ایالات متحده ، سازمان های غیر انتفاعی به طور معمول با عضو شدن در ایالتی که انتظار دارند در آن تجارت کنند ، تشکیل می شوند. عمل ادغام یک شخصیت حقوقی جداگانه را ایجاد می کند که به سازمان امکان می دهد طبق قانون به عنوان یک شرکت بزرگ رفتار شود و معاملات تجاری را انجام دهد ، قراردادهایی را شکل دهد و مالکیت مالکیت خود را مانند هر شرکت خصوصی یا انتفاعی دیگری انجام دهد. یک شرکت خیریه فعالیتهایی را انجام می دهد که در درجه اول به نفع عموم است. این ممکن است از مردم کمک مالی بخواهد ، کمکهای دولت بیش از 10٪ از درآمد سالانه خود را دریافت کند یا به عنوان خیریه به مفهوم قانون مالیات بر درآمد ثبت شود.

سطح آموزشی موسسه و دانشگاه غیرانتفاعی

اگر فردی در مؤسسات غیر انتفاعی مشغول به کار باشد صرفاً به صورت داوطلبانه یا تحت قراردادی مشخص است. اگر به‌عنوان یک عضو اجرایی در مؤسسه غیرانتفاعی مشغول به کار باشید از منافع و سود مجموعه، حقوق مشخصی دریافت خواهید کرد به عبارتی، قانونی برای تقسیم سود وجود ندارد و کارمندان مؤسسات غیرانتفاعی به‌عنوان سهام دار معرفی نشده‌اند. 1- صورتهاي مالي آنها با هم متفاوت است چون انگيزه تاسيس سازمانهاي بازرگاني تحصيل سود است و لذا صورت سودو زيان يكي از صورتهاي مالي اساسي موسسات بازرگاني است، در حاليكه در حسابداري موسسات دولتي به صورت دريافت و پرداخت يا صورت درآمد و هزينه اكتفا مي شود. استراتژی همان قدر که در بنگاه های تجاری مهم است در مدیریت استراتژیک سازمان های غیرانتفاعی نیز اهمیت بسیاری دارد. مزایایی که از لحاظ بهبود تصمیم گیری، دستیابی به هماهنگی و تعیین اهداف عملکرد به مدیریت استراتژیک نسبت داده شده است (نوشته استراتژی چیست و چرا بنگاه ها به استراتژی نیاز دارند را مشاهده کنید) حتی ممکن است در مدیریت استراتژیک سازمان های غیرانتفاعی این امر مهم تر باشد. علاوه بر این، بسیاری از همان مفاهیم و ابزارهای تحلیل استراتژی برای سازمان های غیرانتفاعی کاملاً مناسب هستند (هرچند با کمی تغییر).

از آنجا که معانی «غیرانتفاعی» و «نه برای سود» ممکن است در چندین کشور متفاوت باشد ، به طور کلی ، این شرایط برای تمایز هر دو نوع از یک سازمان انتفاعی است. یک سازمان غیرانتفاعی به معنای واقعی کلمه ممکن است به معنای این باشد که این سازمان به هیچ وجه سود کسب نمی کند. از طرف دیگر ، یک سازمان غیر انتفاعی ممکن است به این معنی باشد که پولی که آنها بدست می آورند مستقیماً به سود آنها نمی رود. ب) موسساتی که مقصود از تشکیل آن ممکن است جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضای خود یا غیر باشد مانند کانون های فنی و حقوقی و غیره . طبق اصل 55 قانون اساسی دیوان محاسبات کشور مسئول رسیدگی به حسابهای وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی است. و نتیجه این حسابرسیها در گزارش تفریغ بودجه منعکس و به اطلاع نمایندگان مجلس می رسد.

این مدیران متناسب با نیاز از اطلاعات حسابداری و مالی برای برنامه ریزی واحد تحت سرپرستی خود استفاده می کنند . 2- اطلاعات مالی معتبری برای تعیین و پیش بینی وضعیت مالی دولت و واحدهای تابعه آن تهیه و در اختیار تصمیم گیرندگان قرار می دهد. یک مدیر توانمند روی کادر آموزشی مدرسه نظارت داشته، در صورت وجود مشکلات و ضعف‌های احتمالی، آن‌ها را برطرف می‌کند و همچنین می‌تواند مدرسه را در جهت رسیدن به اهدافش به خوبی هدایت کند. البته در این میان برخی از مدارس غیر انتفاعی آموزش دو زبانه را بدون اخذ مجوزهای لازم ارائه می‌دهند. امروزه تقریبا همه والدین نگرانی‌های در مورد کیفیت تحصیل و محل آموزش فرزندان خود دارند و به همین دلیل کیفیت مدرسه تحصیلی و امکانات آن را پیش از ثبت نام فرزندشان مورد نظرشان را به خوبی مورد بررسی قرار می‌دهند.