قانون اشخاص حقوقی و شرکت های تجارتی کتاب دوم قانون تجارت 1392

شرکت های عمرانی ، شهرداری که معمولا در مزایدات و مناقصات شرکت می کنند، شرکت سهامی خاص را انتخاب می کنند. اعتبار هیات مدیره شرکت سهامی خاص 2 سال خورشیدی و بازرسین 1 سال مالیاتی می باشد و پس از انقضاء باید تمدید و یا تعویض شوند (یعنی در کل حداقل 3 عضو و 2 بازرس برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز می باشد). مالیات سالیانه اشخاص حقیقی و حقوقی در ایران به شکل خوداظهاری محاسبه می‌شود. به این ترتیب که افراد و شرکت‌ها درآمد خود را در قالب اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کنند و کارشناسان این اداره میزان مالیات را بر اساس آن تعیین می‌کنند. البته اگر تخلفی در اظهارات اشخاص مشاهده شود یا این مدرک در موعد قانونی به دست آنها نرسد، ممیزان اداره مالیات به صورت علی‌الرأس اقدام می‌کنند و مبلغ مالیات را مشخص می‌نمایند. آنچه در شماره قبل گفته شد حدودی بود که برای مسئولیت کیفری کلیه اشخاص حقوقی لازم‌الرعایه بود؛ لکن ضوابطی هم هست که تنها مخصوص مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی حقوق خصوصی است.

اشخاص حقیقی و حقوقی در قانون تجارت

قانون‌گذار در جهت شناسایی مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی اعم از اشخاص حقوقی عمومی و خصوصی، از میان دو نظریه‌ای که در این راستا در نظام‌های مختلف حقوقی شناسایی شده (نظریه مسئولیت مافوق یا کارفرما و نظریه مغز متفکر)، نظریه دوم که محدودتر محسوب می‌شود را پذیرفته است. البته محکومیت اشخاص حقوقی به دیه از این قاعده مستثناست و نظریه اول در مورد آن پذیرفته‌شده است. البته در قانون تجارت، موضوع انتخاب نام به صراحت عنوان نشده است اما در بند اول از مواد ۷ الی ۹ لایحه اصلی، نام شرکت از اولین اطلاعاتی است که در مدارک مربوط به شرکت باید قید شود. ماده 469 – سازمان بورس و اوراق بهادار مكلف است حداكثر ظرف ده روز از تاريخ دريافت مدارك مقرر در مواد و اين قانون در صورت نقص مدارك و يا فقدان توجيه اقتصادي براي افزايش سرمايه شركت، مراتب را به شركت اعلام و در غير اين صورت، موافقتنامه خود را به همراه اين مدارك به مرجع ثبت شركتها ارسال كند.

لازم نیست مبادرت به معاملات تجارتی، شغل اصلی شخص باشد تا وی تاجر شناخته شود. مانند این که شغل اصلی و منبع مهم درآمد کسی کشاورزی باشد و ضمناً به عنوان شغل دوم به انجام معاملات تجارتی نیز مبادرت نماید. در جمله ی تعریف شده، واژه ی معمولی به معنای تکرار عمل تجارت است ، به نحوی که فرد تاجر از این راه درامد کسب کند. برای مثال کسبه جزء تاجر محسوب می شوند و از این رو مشول مزایای قوانین تجاری می شوند. البته با این تفاوت که نیازی نیست دفتر تجارتی داشته باشند و اگر موفق به پرداخت بدهی های خود نشوند قوانین مربوط به ورشکستگی شامل حال آن ها نخواهد شد.

اشخاص حقوقی خصوصی

حداقل تعداد شرکاء برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود ۲ نفر می باشد و حداقل تعداد سهامداران برای ثبت شرکت‌ های سهامی خاص ۳ ‌نفر است. هزینه ثبت شرکت یا ثبت شخصیت حقوقی را می توان به دو دسته هزینه های قانونی و اجرت موسسه ثبت شرکت ذهن ناب تقسیم بندی کرد. بعد از ارسال و تائید اوراق توسط اداره ثبت شرکت ها می بایست جهت تحویل شخصی به آن اداره محترم مراجعه کند و بعد از تحویل اوراق به پرداخت های قانونی از جمله روزنامه رسمی (اجباری) و کثیرالانتشار (اختیاری) و همچنین پلمپ دفاتر اقدام شود. از نظر مفهوم حقوقی با توجه به مندرجات مواد قانون مدنی و تجارت ایران ؛ ثبت شرکت در تهران شرکت از اجتماع 2 یا چند نفر که به صورت شریک , سهامدار یا موسس ( عضو ) در غالب یک قرارداد رسمی تشکیل می شود که این افراد در راستای رسیدن به اهداف مشترکشان ( تقسیم سود حاصل از سرمایه گذاری ) به فعالیت می پردازند. یکی از اشخاص دارای سمت در شرکت و یا وکیل رسمی شرکت ابتدا به شورای حل اختلاف مراجعه نموده و جهت اخذ نامه از اداره مذکور خطاب به اداره ثبت شرکت ها اقدام نماید سپس با در دست داشتن این نامه و مراجعه به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری نسبت به اخذ لیست مربوط اقدام دهند. جهت تعیین حق‌الدرج آگهی باید به «نمایندگی روابط عمومی» ‌مراجعه کرد.

  • اداره یک شرکت تجاری به عهده هیئت مدیره و اداره وزارتخانه به عهده وزیر آن خواهد بود و اگر شخص حقوقی مرتکب تخلفاتی شود، این تخلفات اصولا به عهده مدیران و کسانی است که تخلف مستند به آنهاست.
  • طبق قانون مدنی مرکز عملیات» و طبق قانون تجارت محل اداره شخص حقوقی» به عنوان اقامتگاه اشخاص حقوقی تعیین شده است.
  • “شخص حقیقی”، به عنوان “شخص طبیعی” هم شناخته می شود، در واقع شخص است که طرف حق و تکلیف قرار گرفته و می‌تواند دارای حقوق و تکالیفی باشد.
  • وکالت شخص حقیقی بموجب وکالتنامه است و بالغو یا فسخ آن پایان می پذیرد.
  • به عبارت دیگر، تاجر عمدتا با اعتبار خود که به مرور کسب کرده است خریدهای عمده را انجام می دهد و پس از مدت مناسبی و پس از فروش کالا بهای آن را به تامین کننده کالا پرداخت می کند.

تنها تفاوت مربوط به این زمینه، این است که برخی حقوق و تکالیف مختص به انسان‌ هاست و شخصیت حقوقی توانایی بهره مند شدن از آنها را ندارد. مانند ازدواج کردن، وظایف پدر و فرزندی و… هر شخص حقیقی می‌ تواند یک شخصیت حقوقی مستقل ایجاد کند. کارشناسان ثبت‌ می ‌توانند از صفر تا صد مراحل ایجاد این نوع شخصیت را به اشخاص حقیقی آموزش دهند و به آنها کمک کنند.

لزوما حضور وکیل ورشکستگی در آثار به وجود آمده نقشی ندارد ولی از ضایع شدن حقوق ورشکسته یا طلبکار و یا افراد مرتبط با این موضوع خواهد شد. همچنین ورشکستگی دارای معانی مختلفی است و مراحل تعیین شده ورشکستگی نیز دارای قوانینی برای تصفیه بستانکاری است که در ادامه این مقاله به این موضوعات و تمامی نکات مربوط به قوانین ورشکستگی مفصلا خواهیم پرداخت لطفا تا پایان مقاله همراه ما باشید. میزان سرمایه شخصیت حقوقی در زمان تاسیس حداقل سرمایه یکصد هزار تومان می باشد.

هزینه های جاری ثبت شرکت

در جرایم مستوجب حد، مجازات‌ها مشخص است و امکان تحمیل مجازاتی بر شخص حقوقی به‌جز مجازات‌های حدی مذکور در قانون وجود ندارد و در نام غیر منعطف این جرایم، کیفیت یا مشخصه‌ای مرتبط با شخص مجرم یا نحوه ارتکاب جرم در نوع یا میزان مجازات، تأثیرگذار نیست. لکن در مورد جنایات عمدی مواردی وجود دارد که امکان اجرای قصاص علیه مرتکب را از بین می‌برد. در این موارد مطابق مواد 612 و 614 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375، مرتکب جنایت عمدی به‌جای قصاص به حبس تعزیری محکوم می‌گردد؛ بنابراین اگرچه قصاص مجازات اولیه و اصلی در برابر جنایات عمدی است، لکن تنها مجازات قابل‌اعمال در برابر این جرایم نیست. طبیعی است با توجه به غیرقابل تحمیل بودن مجازات حبس بر شخص حقوقی، تعزیر قابل‌اعمال بر شخص حقوقی، از تعزیرات مندرج در ماده 20 است.

استثنائاً حمل در صورتیكه زنده متولد شود از حقوق مدنی متمتع می گردد. افراد قائل است مگر حقوق و وظائفی که بالطبیعه فقط انسان ممکن است دارای آن باشدمانند حقوق و وظایف ابوت – نبوت و امثال آن. در این تعریف وقتی صحبت از معاملات تجاری می شود منظور خرید و فروش اموال منقول است و اموال غیر منقول محاسبه نمیشود.

اگر هنوز مکانی برای شرکت انتخاب نکرده‌اید, می‌ توانید نشانی منزل خود یا یکی از شرکاء یا سهامداران را در این بخش ثبت کنید. به یاد داشته باشید تمام مدارکی که از طرف اداره ثبت شرکت‌ها برای شما ارسال می‌شود در ‌‌نهایت به همین نشانی خواهد آمد. یکی از مزایای بسیار مهم برای ثبت شرکت افتتاح حساب می باشد که درصورتی که سهامدار یا شریک ثبت برند تجاری شخص حقوقی خارجی باشد می تواند افتتاح حساب به نام شرکت و به پشتیبانی شخص خارجی صورت پذیرد و شخص خارجی قادر به دریافت کارت بانکی به خودش می شود. جهت افتتاح حساب می بایست تمامی افرادی که صاحب امضاء مجاز می باشند در بانک مورد نظر حضور داشته باشند و همچنین روزنامه رسمی و آگهی ثبتی تاسیس شخصیت حقوقی همراه افراد صاحب امضاء باشد.

شركت با يد برابر تعداد سهام باطل شده، سهام بانام صادر كند و در صورتي كه سهام شركت در بورس اوراق بهادار پذيرفته شده باشد آن را از طري ق بورس وگرنه از طر ي ق باز ار خارج از بورس بفروشد. ماده 416 – واگذاري سهام بانام بايد در دفتر الكترونيك ثبت سهام شركت به ثبت برسد و انتقال دهنده و انتقال گيرنده يا نمايندگان آنها بايد مراتب انتقال را در دفتر مذكور امضاء كنند. هويت و نشاني دقيق انتقال گيرنده نيز در دفتر ثبت سهام شركت قيد مي شود و از نظر اجراي تعهدات ناشي از واگذاري سهم، معتبر است. هر گونه تغيير اقامتگاه نيز بايد به همان ترتيب به ثب ت برسد و امضاء شود. هرگونه انتقال سهم بدون رعايت شر ايط مذكور ازنظر شركت و اشخاص ثالث فاقد اعتبار است.

من مدرک لیسانسم را هنوز نگرفته ام ولی داری سابقه طولانی کار (بالای ده سال) در این زمینه و انیمیشن در شرکتی هستم .در حال حاضر آخرین مدرک تحصیلی من دیپلم است. از نظر معنای لغوی شرکت به معنای شریک شدن و همدست شدن تغییرات شرکت در کاری می باشد و دهخدا شرکت را شریک شدن , انبار گشتن و مشارکت اتحادی چند نفر برای غرض و یا نفعی خاص معنا کرده است. بنابراین كلیه وظایف و مسؤلیت‌های قانونی را شركت اصلی دارد و در صورت لزوم پاسخگو خواهد بود.

انواع مجازات های اشخاص حقوقی

من میخواستم شرکت حمل و نقل درون شهری با مسئولیت محدود ثبت کنم آیا برای این کار باید مجوز بگیرم یا خیر ممنون میشم پاسخ بدین . اشخاصی که در نظر دارند سهام شرکت خود را در آینده به صورت خصوصی یا عمومی عرضه کنند یا تعداد شرکای زیادی مالک شرکت هستند، بیشتر متقاضی سهامی خاص هستند. مسئولیت محدود کفایت می کند و در حالتی که شرکت تان را بخواهید به صورت مسئولیت محدود ثبت نمایید نیاز به 2 نفر جهت تاسیس شرکت دارید که دارای بودن مدرک تحصیلی ضروری نمی باشد.