راهنمای کامل ثبت موسسه خیریه و سمن در وزارت کشور و بهزیستی

ه – موسسات خیریه ی باز پروری که در زمینه ی کمک به معلولین ذهنی و جسمی ،کمک به افراد معتاد برای ترک اعتیاد وکمک به کودکانی که خانواده ی مناسب ندارند و یا یتیم هستند. این نوع از سازمان خیریه کمک های نقدی و غیر نقدی را دریافت می کنند و در بین افراد نیازمند تقسیم می کنند . در صورت تأیید حراست، مسئول دبیرخانه کمیسیون استان، پرونده مربوطه را در کمیسیون ماده26 استانی مطرح و در صورت موافقت اعضای کمیسیون، پروانه تأسیس ظرف مدت three روز صادر و اطلاعات آن در بانک اطلاعات مؤسسات غیردولتی ثبت خواهد شد. در واقع ویژگی اصلی یک موسسه خیریه، غیرانتفاعی بودن، مردمی بودن و عام‌المنفعه بودن است. ن)موسسات خیریه ی باز پروری که در زمینه ی کمک به معلولین ذهنی و جسمی ،کمک به افراد معتاد برای ترک اعتیاد وکمک به کودکانی که خانواده ی مناسب ندارند و یا یتیم هستند. الف)برخی از سازمان های خیریه توزیع کننده هستند .این نوع از سازمان خیریه کمک های نقدی و غیر نقدی را دریافت می کنند و در بین افراد نیازمند تقسیم می کنند .

  • پ- بررسی و صدور مجوز در خصوص فعالیت نهادهای مدنی خارجی موضوع ماده (۵).
  • جلسه هیئت مدیره در ساعت ۱۸ روز چهار شنبه تاریخ ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ در محل موسسه تشکیل و طبق ماده ۲۱ اساسنامه نسبت به تعیین سمت اعضاء اصلی و انتخاب مدیر عامل اخذ رای نموده و با امضای صورت جلسه قبولی خود را نسبت به احراز پست های تعیین شده اعلام نمودند.
  • تمامی حقوق مطالب این وب سایت متعلق بهموسسه ثبت صدرامی باشد .
  • اصل و کپی اوراق هویتی (کارت ملی و شناسنامه)، عکس پرسنلی، سوابق کاری و تحصیلی، فرم مشخصات فردی، فرم صورت جلسه تقاضای تأسیس سمن و اساسنامه سازمان‌های مردم نهاد.
  • «موسسات غیر تجاری» تشکیلاتی هستند که برای مقاصد غیر تجارتی تاسیس می‌شوند.

عواید حاصله فعالیتهای اقتصادی موسسه بصورت مستقیم یا غیر مستقیم به منظور منفعت شخصی موسسین، مسولین ، اعضا ، هیئت مدیره و سایر کارکنان و کمک دهنده گان مصرف یا توزیع شده نمیتواند. (۲) ادارۀ مؤسسات غیر دولتی وزارت اقتصاد بعداز دریافت درخواست ثبت مؤسسۀ خارجی،درصورت نواقص یک نقل(کاپی)اسنادشامل دوسیه رادرمدت یک هفته به وزارت امور خارجه ار سال مینماید. مؤسسه مکلف است،در صورت تعدیل اساسنامه‌‎،مربوط،طی مدت (سی روز)بعد از تعدیل آنرا توأم با یک نقل تصمیم مجمع عمومی یا سایر ارگانهای صلاحیت آن به وزارت اقتصاد کتباً اطلاع دهد.

موسسات غیر تجاری براساس لایحه مصوب سال 1337 بدین گونه تعریف می شود موسسات غیرتجاری با هدف انجام اموری به غیر از تجارت خواهند پرداخت و به صورت کلی این موسسات اموری مانند امور هنری ، خدماتی و علمی و خیریه ای را در حیطه کاری خود خواهند داشت . این نوع موسسات می توانند اهدافی به جهت کسب سود یا به صورت خیریه ای و با دریافت پول انجام می دهند. مجوزی است که به کلیه واحدهای صنعتی که اقدامات لازم شامل تامین زمین وتاسیسات و احداث ساختمان را برای نصب ماشین الات خط تولید .تامین نیروی انسانی مورد نیاز و تولید ازمایشی را انجام داده انداعم از اینکه دارای جواز تاسیس بوده یا نبوده داده میشود. دارندگان پروانه بهره برداری میتوانند از کلیه امتیازات و مشوق هایی که وزارت صنعت.معدن.تجارت برای واحدهای تولیدی فعال در نظر میگیرد استفاده کنند. از جمله این مزایا پروانه بهره برداری باعث معافیت مالیاتی واحدهای صنعتی جدید میشود. اشخاص حقیقی دارای پروانه معتبر از سازمان ( اعم از پروانه فعالیت و پروانه مسئول فنی) در صورت عضویت در موسسات غیردولتی از ارائه گواهی های مربوط به عدم اعتیاد و عدم سوء پیشینه کیفری معاف می باشند.

مراحل ثبت موسسه :

حداکثر تعداد شرکاء در موسسات غیرتجاری پیش بینی نشده است, بنابراین حدی برای حداکثر شرکاء در موسسات غیر تجاری تعیین نشده است. عموماً رابطه شرکاء در موسسات غیر تجاری با یکدیگر رابطه کاری می باشد. موسسات انتفاعی یک نوع از موسسات غیر تجاری است که هدف اعضا از تشکیل و عضویت در آن، کسب سود و منفعت و. این نوع از موسسات ثبت تغییرات شرکت را با اهداف غیر تجاری تشکیل می دهند و در غالب انواع مختلف آموزشگاه های علمی، ادبی، هنری، فنی، کلاس های آموزش زبان، موسسات و مدارس آموزش غیر انتفاعی و موارد مشابه دیگر صورت می گیرد. موسسات هنری به دو صورت انتفاعی و غیر انتفاعی قابلیت ثبت دارند و در هر دو صورت نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد هستند.

ثبت موسسه خیریه

مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی موسسه است و در حدود اختیاراتی که از طرف هیئت مدیره به وی تفویض می گردد نماینده موسسه محسوب شده و از طرف موسسه حق امضاء دارد. هیئت مدیره علاوه بر جلساتی که به طور مرتب و حداقل هر ماه یکبار تشکیل خواهد داد بنا به ضرورت با دعوت کتبی یا تلفنی رئیس یا نائب رئیس تشکیل جلسه فوق العاده خواهد داد. در صورت استعفاء یا فوت یا سلب شرایط از هریک از اعضاء هیئت مدیره عضو علی البدل برای مدت باقی مانده هیئت مدیره به جای عضو اصلی انجام وظیفه خواهد نمود.

طراحی و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ زویا رسانه – کلیه حقوق برای ثبت ماندگار محفوظ است. 7- داشتن مکان ثابت و مناسب که به تایید بهزیستی استان رسیده باشد. موسساتی كه هدفشان جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضا خود یا غیر باشد مانند كانون های فنی و حقوقی و غیره. موسساتی که مقصود از تشکیل آن جلب منافع و تقسیم آن بین اعضاء خود نباشد. ۳- برگزاری طرح‌های کمک به نیازمندان به صورت متمرکز در جامعه هدف. ۱- در هر جامعه‌ای نیازمجموعه‌ای است که توان تصمیم گیری، استفاده از توان یکدیگر و ایجاد همگرایی نسبت به اتخاذ تصمیم در مورد انجام امورخیریه را داشته باشد.

فعالیت‌هایی از قبیل آموزشگاه‌های علمی و فنی، کلاس‌های زبان، مدارس غیر انتفاعی در قالب موسسات غیرتجاری متصور هستند. موسسان این مجموعه‌ها باید پس از ثبت قانونی تشکیلات خود، برای اخذ مجوز فعالیت نیز اقدام نمایند. سامانه ثبت موسسه و تشکلات در تهران اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تهران می باشد. در اولین مرحله برای تاسیس موسسه غیرتجاری باید انتفاعی و یا غیر انتفاعی بودن آن را مشخص نمایید.

(۲) وزارت اقتصاد مکلف است یک نقل (کاپی) مکمل اسناد مؤسسۀ خارجی را بعداز تصویب کمیسیون عالی ارزیابی به وزارت امور خارجه و وزارت سکتوری مربوط ارسال نماید. (۱) هر گاه ثبت مؤسسه ازطرف کمیسیون عالی ارزیابی تصویب گردد،وزارت اقتصاد مکلف است جواز فعالیت را به درخواست دهنده به امضاء وزیر اقتصاد یا شخصیکه صلاحیت به وی تفویض شده،صا در نماید. وزارت امور خارجه مکلف است درمدت یک ماه اسناد راارزیابی وازنتیجۀ آن وزارت اقتصاد را کتباً مطلع سازد، در غیر ثبت شرکت آن کمیسیون عالی ا رزیابی میتواند درخو است ثبت را طی مراحل نماید. (۴)مؤسسۀ خارجی یاد داشت کتبی را که حاوی اهداف وشرح کلی فعالیت های آن میباشد توسط نمایندۀ با صلاحیت دفتر مرکزی خویش بعد از تائید وزارت امور خارجه جهت ثبت و راجستر به وزارت اقتصاد ارائـه می نماید. (۲) مؤسسه میتواندطبق اساسنامه،نمایندگی های خویش را عندالضرورت در سائرولایات کشورتأسیس نماید،دراین صورت دفاترنمایندگی حایز شخصیت حقوقی مستقل نبوده.فرع دفتر مرکزی شمرده میشود.

ویژگی های تشکیل و ثبت موسسات غیر تجاری

به بیان دیگر، شما می توانید به جای انتخاب راه پرپیچ و خم تاسیس یک موسسه جدید، با راه اندازی شعبه دیگری از موسسه دارالاکرام طبق ضوابط آیین نامه ای، به هدف و نیت خود رسیده و برای این هدف راهی میانبر را برگزینید. فرم مقررات عمومی موسسه باید توسط رئیس هیئت مدیره امضا شود. مکان موسسه خیریه باید مورد تایید اداره ثبت برند تجاری بهزیستی شهرستان مربوطه قرار بگیرد. جمع آوری کمک های مردمی می بایست صرفاً توسط کارکنان موسسه صورت پذیرد و عقد هرگونه قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی دراین خصوص، اکیداً ممنوع می باشد. مکاتبات رسمی موسسه به امضاء رئیس هیئت مدیره در دفاتر مخصوص و در غیاب او نایب رئیس هیئت مدیره و با مهر موسسه معتبر خواهد بود.

گفتنی است که در شرایط انحلال اجباری موسسات غیرتجاری، تصفیه امور مربوطه بر طبق قانون تجارت و تصفیه امور شرکت‌ها خواهد بود. امضای اوراق و تشکیل پرونده رسمی گام بعدی راه‌اندازی موسسه غیر تجاری در ایران است. پس از تکمیل مدارک، باید به سامانه ثبت شرکت‌ها و یا سامانه‌های موسسات ثبتی مجاز رجوع کرد. پس از پر کردن درخواست تاسیس، باید همۀ اسناد و ضمیمه‌های آنها را در پاکت مخصوص پستی به اداره کل ثبت شرکت‌ها ارسال نمود.

درصورت مجوزی بودن موضوع فعالیت، مجوز های لازم را اخذ نموده، سپس تعیین نام موسسه خود را انجام دهید. در این میان توجه داشته باشید که از تکراری بودن نام انتخابی اجتناب ورزید. موسسه در شرف تاسیس می تواند دارای شعب مختلف باشد که با اعلام شعب و انجام امور تاسیس شعب برای کمتر شدن هزینه میتوان در ابتدا تاسیس موسسه شعب را اعلام نمود تا از هزینه ها کم کرد. لازم به ذکر است درصورتی که اقدام به تاسیس شعبه در زمان تاسیس داشته باشید در هزینه ثبت موسسه غیرتجاری تاثیری ندارد.