سامانه دریافت کد اقتصادی

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی شامل اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی، تکمیل فرم درخواست کد اقتصادی، تصویر پروانه کسب معتبر، درخواست کتبی دریافت کد اقتصادی، فيش پرداخت هزینه صدور کد اقتصادی و ۳ قطعه عکس پرسنلی می باشد. برای ثبت تغییرات شرکت ها باید تغییرات صورت گرفته در سامانه مورد نظر ثبت شده تا مدارک آن، برای ثبت شماره اقتصادی استفاده شود. همچنین رونوشت روزنامه های رسمی نیز برای ثبت نام شماره اقتصادی نیاز است.

در صورتی که می خواهید این کد را به صورت اینترنتی دریافت کنید ابتدا به سایت سازمان امور مالیاتی کشور وارد شده و در ایندکس سایت گزینه ای به نام پیش ثبت نام خواهید دید. کپی سند مالکیت محل شرکت و بنگاه اقتصادی و در صورت اجاره ای بودن اجاره نامه ای که به تایید اداره مالیات رسیده باشد. در مرحله بعد شما وارد صفحه ای میشوید که باید اطلاعات کسب وکارتان را وارد ثبت شرکت کنید. در صورتی که قبلا در سازمان امور مالیاتی ثبت نام کرده باشید گزینه ثبت نام را نمیتوانید ببینید و باید پیش ثبت نام جدید را انتخاب کنید. هر شخص حقیقی یا حقوقی پس از ثبت شرکت و انتشار آن در روزنامه های عمومی حداکثر تا دو ماه فرصت دارد که این کد را اخذ نماید. اشخاصی که اقدام به اخذ کد اقتصادی نکرده باشند، مشمول قوانین معافیت‌های مالیاتی نخواهند شد.

دریافت کد اقتصادی

اگر پیش از این نمی‌دانستید کد اقتصادی چیست؟ یا چه کاربردی دارد با این مقاله همراه باشید. زیرا شماره اقتصادی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کسب و کار ثبت برند تجاری شماست و بدون داشتن آن عاجز از هر گونه فعالیتی هستید. بعد از طی کردن این مراحل باید صبر کنید تا رمز و کد کاربری شما از امور مالیاتی ارسال شود.

کلیه اطلاعات مربوط به مودی اعم از هویتب و مالیاتب را شامل می شود که بعنوان رسید از مودی توسط مامورین پست و بایگانی در پرونده مودی استفاده خواهد شد. به موجب مواد four و 23 قانون نظام صنفی اتحادیه های امور صنفی، اتحادیه های مجاز به فعالیت های اقتصادی نمی باشند. در صورت داشتن سؤالات بیشتر در این زمینه و یا نیاز به مشاوره و راهنمایی می‌توانید با مؤسسه ثبت کاف تماس بگیرید تا متخصصین شما را در این مورد همراهی و راهنمایی کنند. سپس مدارک تایید شده به اداره نظارت و پیگیری تحویل داده می‌شوند.

البته برای راهنمایی کامل حتما برای این خدمات با ما تماس بگیرید. این کد جهت شناسایی شخص، شرکت یا موسسه در واحد مالیاتی استفاده می شود و تمامی شرکت های ثبت شده، ملزم به اخذ آن هستند. فتوکپی سند و مدارک مالکیت یا اجاره نامه محل فعالیت تجاری یا اقامت گاه شرکت تجاری . برای پیدا کردن کد اقتصادی می توانید به سامانه ای که برای همین امر راه اندازی شده مراجعه نموده و با وارد نمودن نام شرکت یا شماره ملی، کد اقتصادی شرکت را پیدا کنید. اگر مراحل پیش نام را انجام داده اید برای پیگیری پیش ثبت نام کد اقتصادی خود می توانید به وبسایت tax.gov.ir مراجعه نموده و از وضعیت پرونده خود آگاه شوید.

سامانه ثبت نام کد اقتصادی

در صورتی که کد اقتصادی را اخذ ننموده باشید به احتمال زیاد شانس بستن قرارداد را از دست خواهید داد. جهت ارائه اظهارنامه مربوط به ارزش افزوده نیز احتیاج به کد اقتصادی است. مساجد و تکایا، هنرمندانی که به فعالیت هنری از قبیل فیلمسازی ، طراحی،خطاطی،نقاشی،نویسندگی،ترجمه کتاب،گرافیک و ویراستاری اشتغال دارند.

  • در حال حاضر تمام این مراحل در حدود 55 روز به طول می‌انجامد که در مقایسه با گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است.
  • کد اقتصادی یک شماره ای ۱۲ رقمی است که برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا یا ارائه خدمات می پردازند توسط اداره مالیات اختصاص داده می شود.
  • آن چه که لازم است، دسترسی به اطلاعات درج شده در سامانه مرکزی است.
  • در این مرحله روی گزینه سامانه پیش ثبت نام دریافت کد اقتصادی کلیک کنید.
  • این معافیت مالیاتی در ماده ۱۰۵ قانون سازمان مالیات ذکر شده است.

حالا باید با اطلاعات خود وارد سامانه ثبت نام شوید و اطلاعات مربوط به بنگاه اقتصادی خود را تکمیل کنید. پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته‌شده اطلاعات وارد شده را تایید نهایی کنید. این کد برای مشخص شدن عملکرد یک شرکت (خرید – فروش – خدمات) در قراردادها و فاکتورها ارائه می شود. این کد برای مشخص شدن عملکرد یک شرکت (خرید – فروش – خدمات) در قراردادها و فاکتورها ارائه می‌شود. تمامی فعالیت های اقتصادی انجام شده در جامعه به جهت انجام نظارت های لازم بر تولیدات و حمایت های اقتصادی از فعالان اقتصادی با اخذ کداقتصادی امکان پذیر می باشد .

مدارک مورد نیاز جهت اخذ کد اقتصادی

هر شرکت و موسسه بعد از اینکه به ثبت می رسد و آگهی تاسیس آن صادر می شود باید طی دو ماه در دارایی تشکیل پرونده دهد و برای اخذ کد اقتصادی اقدام کند. ✔️ کد اقتصادی در واقع نوعی احراز هویت برای اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی است اگر شخص حقوقی یا حقیقی این شماره اقتصادی را دریافت نکرده باشد فعالیت آن غیر قانونی و نا معتبر خوانده می شود که در متن مقاله توضیح داده شده است. اخذ کداقتصادی بین 2 تا three هفته بازه زمانی تا رسیدن به اهداف نیاز است . هر نهاد و شرکتی پس از ثبت در اداره ثبت اسناد و املاک تا 2ماه زمان برای مراجعه به ادارات دارایی و تشکیل پرونده مالیاتی دارند تا در این صورت اقدام به اخذ کداقتصادی مربوطه کنند. کپی سند مالکیت موقعیت فعلی شما یعنی اقامتگاه قانونی شرکت هم لازم است. در صورتی که در آگهی تاسیس شرکت اجاره­ای بودن ملک قید شده باشد، لازم است کپی اجاره نامه را تهیه فرمایید.

چنانچه پس از دریافت کارت کد اقتصادی تغییراتی در اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی حادث شود لازم است فرم نمونه را تکمیل و بهمراه مدارک مثبته به حوزه مربوطه یا اداره صادرکننده کارت تحویل داده شود تا نسبت به ثبت تغییرات و اصلاح کارت ، اقدام لازم به عمل آید. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که به امور تغییرات شرکت صادرات و واردات، تولیدو توزیع کالا و مونتاژ مبادرت دارند، باید نسبت به اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند. از جمله اقداماتی که پس از ثبت شرکت باید انجام دهید مراجعه به اداره دارایی و تشکیل پرونده می باشد. پس از ثبت شرکت شما یک ماه برای تشکیل پرونده جهت اخذ کد اقتصادی فرصت خواهید داشت.

فعالان حوزه تولید، خدمات، صادرات و واردات، توزیع و … ملزم به اخذ کد اقتصادی هستند.کد اقتصادی شرکت ها موجب تسهیل در روند رسیدگی به امور مالیاتی آن ها می شود. یکی از مراحل دریافت کد اقتصادی برای اشخاص حقوقی، تایید اطلاعات هویتی مدیرعامل و سهامداران می باشد. دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی از طریق سامانه اختصاصی آن به نشانی tax.gov.ir امکان پذیر می باشد. اگر می خواهید شرکتی تاسیس کنید که در حوزه تجاری فعالیت داشته باشد باید کد اقتصادی شرکت را پس از تکمیل مراحل ثبت شرکت دریافت نمایید. اما از اواسط سال 99 طبق مصوبه هیئت دولت در راستای مقررات زدایی قرار بر این شد که بعد از تشکیل پرونده کد اقتصادی ارائه مدارک، همان شناسه ملی شرکت به عنوان کد اقتصادی شرکت اختصاص داده شود. متقاضیان دریافت کد اقتصادی در این حوزه می توانند بعد از تکمیل فرم ثبت نام با در دست داشتن مدارک زیر به حوزه مربوط مراجعه نموده و درخواست خود را ثبت کنند.

در واقع با کد اقتصادی قدیم؛ تشکیل پرونده دارایی و تعیین حوزه مالیاتی انجام میشود. کد اقتصادی جدید متناسب و مطابق با سیستم جامع مالیاتی جدید طراحی شده است اما در حال حاضر کدی صادر نشده و فقط ثبت نام انجام شده و کد رهگیری ثبت نام ارایه میشود. مراحله ثبت نام ، پیگیری و اخذ کد اقتصادی نیاز به دانش لازم در این زمینه دارد.

به همین دلیل شرکت نمی تواند اقدام به عقد قرار داد کرده و فعالیت خود را شروع کند. هم چنین شرکت نمی تواند در پایان سال مالی، اظهارنامه مالیاتی فعالیت یا عدم فعالیت خود را به دارایی تسلیم کند. کد اقتصادی اشخاص حقیقی مانند کد اقتصادی اشخاص حقوقی یک عدد ۱۲ رقمی است. برای دریافت این کد باید به پایگاه اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه نمود و از قسمت مربوطه، اقدامات لازم برای ثبت نام و اخذ کد اقتصادی را انجام داد.

دفترچه اشخاص حقوقی و فرم های مربوطه باید پر شده و ممهور به مهر شرکت و صاحبان امضا قانونی شود. کد اقتصادی مفهومی متفاوت از شناسه ملی شرکت بوده و نحوه دریافت شناسه ملی و کد اقتصادی کاملا متفاوت می باشد. حال روی ثبت نام شماره اقتصادی کلیک کنید و بر اساس اسناد قانونی و ثبتی اطلاعات مورد لزوم تکمیل شده و ذخیره گردد . کلیه مؤدیان موضوع این دستور العمل مکلفند انحلال تغییر شغل آدرس و یا هر گونه تغییرات دیگر را حسب مورد حداکثر ظرف مدت یک ماه به حوزه مالیاتی ذیربط اعلام نمایند .