همه آنچه برای ثبت و تاسیس شرکت دانش بنیان نیاز دارید

فرآیند ثبت یک شرکت و تبدیل آن به شرکت دانش بنیان در این مقاله گفته شد اما توصیه ما به شما این است که برای طی کردن این مسیر حتما از مشاورین حقوقی و نکته های فنی متخصصین در امور حقوقی شرکت های دانش بنیان استفاده کنید. به همین منظور می توانید با کارشناسان ما در ثبت مهر تماس بگیرید تا آنها شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند تا شما نیز بتوانید شرکت دانش بنیان خود را تاسیس کنید. شرکت های دانش بنیان واسطه ای میان ایده های تجاری و تولید و ارتقای فناوری می باشند. در این شرکت ها ایده های جدید و قابل پیاده سازی توسط پژوهشگران و قشر علمی و دانشگاهی در مسیر فناوری های بالا و قابل پیگیری به کار گرفته خواهند شد. یکی از شرکت های نام برده شده در این قانون ثبت شوند، سپس باید یکی از موارد عنوان شده در مبحث قبل در شرکت وجود داشته باشد تا بتوانیم ثبت شرکت دانش بنیان داشته باشید .

به شرکت‌های تایید شده، گواهی و مجوز خاص داده نخواهد شد؛ در صورت لزوم دبیرخانه کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا، شرکت را جهت استفاده از حمایت‌های مربوط، به دستگاه‌ها و صندوق‌های ذیربط معرفی می نماید. در این نوع ثبت شرکت دانش بنیان در تهران فعالیت اولیه مدنظر است و محصولات تولید شده در این شرکت ها باید به سطح بالایی در فناوری دست یابند تا باعث به وجود امدن ارزش افزوده ی بالایی شود . در ابتدا و پیش از هر چیزی و در صورت داشتن شرایط لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان می‌توانید به سامانه ارزیابی شرکت‌ها و موسسه‌های دانش بنیان مراجعه کرده و ثبت نام کنید. حال که دریافتید شرکت دانش بنیان چیست و با انواع آن آشنا شدید، در ادامه قصد داریم شما را با قوانین شرکت‌های دانش بنیان آشنا سازیم. برای تاسیس یک شرکت دانش‌بنیان، قوانین مختلفی تعیین شده که این قوانین در دو دسته عمومی و اختصاصی دسته‌بندی می‌شوند.

  • © ۱۳۹۹ – تمام حقوق برای شرکت توسعه سرمایه انسانی آریا سابین محفوظ است.
  • البته اگر عضو هیئت‌ علمی این نهادها باشید برای ثبت شرکت دانش بنیان امتیاز بیشتری خواهید داشت.
  • کارشناسان ملاصدرا با داشتن سابقه ای طولانی در زمینه امور ثبتی و داشتن چندین شعبه مختلف آماده پاسخگویی به شما عزیزان است.
  • درصورتي­كه سهام دانشگاه ۵۰ درصد يا بيشتر باشد، شركت دانش­‌بنيان، شركتي دولتي است.

پس از طی این مراحل باید منتظر بود تا ثبت نام توسط کارشناس مربوطه بازبینی شود که در صورت عدم ایراد و عدم وجود نقص در اطلاعات وارد شده در سامانه، منجر به صدور جواز می شود. دسته دوم مدارک هم آن هایی هستند که متناسب با نوع شرکت و موضوع فعالیتی که دارید متفاوت خواهند بود. در ادامه ما مدارک عمومی را بیان می کنیم، زیرا دسته دوم مدارک به موضوع فعالیت شما بستگی دارد و نمی توان به طور قطع در رابطه با آن ها مطلبی را ارائه داد. در ابتدا دبیرخانه کارگروه مربوطه باید فعالیت های شرکت شما را تائید کرده و به آن مجوز دهد. و اطلاعات لازم مثل نام شرکت شناسه ملی و ایمیل را وارد کرده تا کدی برای فعال سزای به ایمیل فرستاده شود‌. حفظ طرح های تولیدی و مالکیت معنوی محصولات از موارد اساسی این شرکت به حساب می آید زیرا اصولا دارایی این شرکت ها قابل لمس نمی باشد.

لذا بر اساس “آیین نامه ی تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان ، شرکت های متقاضی باید علاوه بر کسب شرایط ذکر شده در شاخص های عمومی ( شامل کسب حد اقل درآمد ذکر شده ی ناشی از فروش فناوری ،کالا و خدمات دانش بنیان،نیروی انسانی و سابقه ی بیمه ی کارکنان) ، کلیه ی شرایط مشخص شده در شاخص های اختصاصی این آیین نامه را نیز احراز نماید. لذا بر اساس “آیین نامه ی تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان ، شرکت های متقاضی باید علاوه بر کسب شرایط ذکر شده در شاخص های عمومی ( شامل کسب حد اقل درآمد ذکر شده ی ناشی از فروش فناوری ،کالا و خدمات دانش بنیان،نیروی انسانی و سابقه ی بیمه ی کارکنان) ، کلیه ی شرایط مشخص شده در شاخص های اختصاصی این آیین نامه را نیز احراز نماید. لذا بر اساس “آیین نامه ی تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان”، شرکت های متقاضی باید علاوه بر کسب شرایط ذکر شده در شاخص های عمومی ( شامل کسب حد اقل درآمد ذکر شده ی ناشی از فروش فناوری، کالا و خدمات دانش بنیان، نیروی انسانی و سابقه ی بیمه ی کارکنان)، کلیه ی شرایط مشخص شده در شاخص های اختصاصی این آیین نامه را نیز احراز نماید. در صورت نیاز به تمدید زمان استفاده از مزایای قانون، باید دوباره ارزیابی شوند. اما قبل از آن، برای تشخیص صلاحیت استفاده از تسهیلات، باید کلیه اطلاعات لازم، جهت ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت دانش بنیان، توسط معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت در این سامانه ثبت شود.

شرکت های دانش بنیان از حمایت های دولت مانند معافیت از پرداخت کردن مالیات ، عوارض حقوقی گمرکی و سود بازرگانی و عوارض مالیاتی به مدت زمان 15 سال برخوردار می باشند. حتماً از امتیاز های شرکت های دانش بنیان شنیده اید این شرکت ها حدود 15 سال از پرداخت مالیات معاف هستند و این امتیاز به دلیل این است که محصولات دانش بنیان محصولات شناخته شده ای نیستند که توسط مردم بلافاصله خریداری شود و این شرکت ها باید محصولات شان را به مشتریان معرفی نمایند. برای اینکه یک شرکت دانش بنیان ایجاد شود ابتدا باید شخصیت حقوقی شرکت در قالب یکی از شرکت های نام برده شده در قانون تجارت به ثبت برسد. شرکت­هایی که حداقل درصد از درآمد عملیاتی یك سال مالی گذشته شركت (كه در اظهارنامه مالیاتی شركت اظهار شده است)، ناشی از فروش کالاها یا خدمات دانش‌بنیان مندرج در « فهرست كالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح 1» و حائز همه معیارهای ماده ، باشد. شرکت هایی هستند که بر پایه علم، تحقیقات و نواوری و کارافرینی به وجود می ایند.

در واقع یک شرکت دانش‌بنیان ممکن است هیچ سرمایه قابل لمسی نداشته باشد و تنها دانش، فناوری، تخصص علمی و پژوهشی افراد شاغل در آن، سرمایه این شرکت را تشکیل دهد. احتمالا شما هم در مواقع مختلفی با نام شرکت‌های دانش بنیان مواجه شده و یا از انواع مزایای تسهیلاتی که به این مجموعه‌ها ارائه می‌شود، اطلاع داشته باشید. تمام این موارد باعث می‌شوند که سوالات زیادی راجع به این شرکت‌ها ایجاد شود، اینکه شرکت دانش بنیان چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، همچنین چه تسهیلاتی برای آن در نظر گرفته شده و اینکه چگونه باید اقدام به ثبت شرکت دانش بنیان کرد. 4- حداقل نیمی از درآمد شرکت در یک سال مالی گذشته شرکت،ناشی از فروش فناوری، کالا و یا خدمات دانش بنیان (شامل خدمات تحقیق و توسعه و طراحی مهندسی مرتبط با فهرست کالاهای دانش بنیان و خدمات تخصصی دانش بنیان) آن شرکت از طریق قرارداد باشد. بر اساس آیین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان، شرکت های متقاضی باید علاوه بر کسب شرایط ذکر شده در شاخص های عمومی، کلیه شرایط مشخص شده در شاخص های اختصاصی آیین نامه مذکور را داشته باشند.

ثبت شرکت دانش بنیان در Three گام

به دلیل مزایای مالیاتی و حمایت های دولتی شرکت های دانش بنیان مورد توجه قرار گرفته اند. در این مقاله به ثبت شرکت دانش بنیان و شرایط مزایای آن پرداخته می شود. در واقع این شرکت ها باعث ایجاد رونق اقتصادی، کار آفرینی و ایجاد اشتغال در سطح جامعه می شوند. درهمین راستا دولت نیز طرح های حمایتی ویژه ای به این شرکت ها اختصاص داده است بدیهی است برای استفاده از این تسهیلات در وهله اول نیاز به ثبت شرکت دانش بنیان خواهید داشت. شاید سوال شود شرایط ثبت و تاسیس این شرکت ها به چه صورت است؟ ما در این مقاله به طور کامل شرایط و چگونگی ثبت این شرکت ها به شما توضیح داده خواهد شد.

ثبت شرکت دانش بنیان

توسعهکار در سطح جامعه به منظور طراحی و تولید کالا و خدمات محصولات دانش بنیان. بعد از این که ثبت شرکت انجام گردید ، مدارک تحصیلی همراه با مدارک ثبت شرکت را به پارک علم و فن آوری تسلیم تا روال اداری آن برای تبدیل به شرکت دانش بنیان انجام پذیرد . برای ثبت شرکت مسئولیت محدود نیاز به 2 عضو و برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز به 3 عضو می باشد. ساخت تجهیزات یا فرآیند سازی دانش بنیان حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی که شرکت قصد دارد با استفاده از آن به تولید کالا و خدمات بپردازد همزمان حداکثر سن شرکت ۳ سال باشد و دارای حداقل ۲ نیروی انسانی پاره وقت باشد. کل در آمد شرکت در یک سال مالی گذشته ( به شرط درج در اظهارنامه مالیاتی ) ناشی از فروش کالا و خدمات دانش بنیان حداقل ۳ میلیون ریال بوده یا همزمان بیش از ۱۰% درآمد سال مالی گذشته شرکت باشد. کارشناسان مربوطه پس از تکمیل روند پروسه در صورت کامل بودن تمام شرایط شرکت و موسسه را تحت حمایت و نظارت دانش بنیان قرار خواهند داد.

لذا قبل از ثبت رسمی شرکت، امکان ارایه تقاضا و استفاده از حمایت‌های قانون وجود ندارد. متقاضیان به کمک فرم ارائه شده در سایت مخصوص شرکت‌­های دانش بنیان، باید برای تکمیل فرم درخواست اقدام کنند. صورت‌های مالی شرکت‌های متقاضی، حسب مورد (بر مبنای مصوبه دبیرخانه کارگروه) باید به تأیید حسابرسان رسمی (موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران) برسد. شرکت‌های تایید شده، جهت استفاده از هر یك از حمایت‌ها و تسهیلات مد نظر قانون، باید معیارهای خاص مورد نظر برای آن نوع حمایت‌ها و تسهیلات را نیز احراز نمایند. پرونده شرکت‌هایی كه در عمل به تعهدات خود دارای سابقه سوء هستند (در زمینه تسهیلات، حمایت‌ها، مالیات، بیمه و …)، طبق دستورالعمل پیوست بررسی خواهد شد.

پیگیری ثبت تغییرات شرکت به دلیل مزایا و امکاناتی که برای این گروه از شرکتها دارد، چند سالیست با رشد چشم گیری مواجه شده است و در مدت زمان های نسبتا مناسبی می توان به آن دست یافت. مراحل و اقداماتی که برای این گروه از شرکت ها باید انجام داد، بسیار سخت نمی باشد اما بهتر است تا یک مشاور متخصص یا افرادی که در این حوزه تجربه انجام چندین پروژه ثبتی را داشته اند، در کنار شما باشند. چرا که از نظر زمان و قیمت تمام شده برای شما بسیار منطقی تر می باشد و می توانید با بالاترین بازدهی، فعالیت خود را انجام دهید.

سهام بی نام چیست؟

( شرط سقف three سال برای شرکت های نوپا از تاریخ تاسیس شرکت در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ملاک است ). شرکتهاي متقاضي پس از توليد کالاها و خدمات دانش بنيان يا ارايه نمونه آزمایشگاهی (براي شرکتهاي نوپا)، بر مبناي آيين­نامه مصوب کارگروه، ارزيابي شده و براي يک مدت محدود مي­توانند از تسهيلات و مزاياي قانون استفاده کنند و براي تمديد زمان استفاده از مزاياي قانون، بايد دوباره ارزيابي شوند. در شرکت های دانش بنیان دولتی نیز ، دانشگاه فقط به میزان سهام خود در مدیریت شرکت و در سود و زیان آن شریک می باشد.

برخوردار می باشند و حمایت از شرکت های دانش بنیانی که در بخش R & D بتوانند سطح توانمندی، تولید و یا کیفیت محصول خود را جهت افزایش توان تولید و رقابت پذیری یا دیگر شرکت ها و تولید کنندگان خارجی ارتقا دهند و با به کارگیری نخبگان ، گامی در جهت اشتغالزایی داشته باشند. تقویت اقتصاد ملی کشور، تقویت دفاع ملی کشور، اشتغال زایی، ارتقای سطح طرح ها از نمونه ی صنعتی و یا ارتقا سطح تکنولوژی، ارتقا از نمونه ضمیمه ی صنعتی محصول به نمونه ی صنعتی و تولیدی طرح هایی که از پتانسیل لازم و توان بالقوه جهت تجاری سازی و رسیدن به فناوری برتر در جهت اشتغال زایی، کسب درآمد و … برخوردار می باشند و حمایت از شرکت های دانش بنیانی که در بخش R & D بتوانند سطح توانمندی، تولید و یا کیفیت محصول خود را جهت افزایش توان تولید و رقابت پذیری یا دیگر شرکت ها و تولید کنندگان خارجی ارتقا دهند و با به کارگیری نخبگان، گامی در جهت اشتغالزایی داشته باشند. لذا درباره ی امکان استفاده از مزایای قانونی در زمان ثبت شرکت، نمی توان اظهار نظر کرد و ارزیابی بر مبنای عملکرد شرکت ها پس از ثبت و فعالیت شرکت انجام می شود. شرکت‌‌ها و موسسات ابتدا باید بصورت عادي در اداره کل ثبت شرکت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شوند و در هنگام ثبت، هيچ فرقی بين شرکت‌ها وجود نخواهد داشت. شرکت‌های متقاضی پس از توليد کالاها و خدمات دانش‌بنيان يا ارايه نمونه آزمایشگاهی (برای شرکت‌های نوپا) ، بر مبنای آيين‌نامه مصوب کارگروه، ارزيابی خواهند شد و برای يک مدت معین شده‌ای می‌توانند از تسهيلات و مزايای قانون بهره‌مند شوند، ولی برای تمديد زمان استفاده از مزايای قانون، حتما دوباره ارزيابی خواهند شد.

در این میان با توسعه ی محصولات و نوآوری و اختراعات مباحث مالکیت صنعتی و معنوی برند و حق ثبت اختراع مطرح می گردد که این مهم برای قانونی کردن ثبت اختراعات داخلی و خارجی و جا انداختن محصولات نوین در بازار های هدف قطعا نیاز به سرمایه اولیه ی زیادی خواهد بود. با توجه به ماهیت شرکت این هزینه در صورتی که شرکت دارای توان مالی و سابقه فعالیت زیادی نباشد برای مدیران رعب آور خواهد بود و عمده مدیران کشور با عنایت به شرایط اقتصادی کشور از ورود به این فضای ریسک اجتناب ثبت برند تجاری می کنند. در این میان دولت محترم با راه اندازی کار گروه دانش بنیان و تقسیم آن ها به انواع شرکت های دانش بنیان اقدام به حمایت بسیار مناسبی از نوآوران و مخترعین ایرانی نموده است. 4-شرکت باید تولید کننده کالا یا کالاهای دانش بنیان مطابق فهرست کالاهای دانش بنیان مصوب کارگروه باشد که دانش فنی آن را بواسطه انتقال یا ایجاد دانش فنی از طریق فعالیت های تحقیق و توسعه نهادینه و بومی سازی کرده باشند و یا شرکت دارای برنامه طراحی و تولید کالاهای دانش بنیان باشند.

ولی اعضای هیئت مدیره شرکت و مدیر عامل شرکت نباید هیچگونه مسئولیتی در دانشگاه داشته باشند . شرکت های صنعتی هم می توانند زیر مجموعه شرکت های دانش بنیان باشند، البته اگر اهدافی مشترکی داشته باشند و در همان راستا فعالیت کنند. بعد از این مدت شما مراحل اصلی دانش بنیان شدن را طی کرده و اگر اطلاعات یا طرح شما منسجم باشد می توان شرکت را به عنوان دانش بنیان ثبت کرد. حداقل three سال سابقه فعالیت کاری یا علمی در ثبت شرکت حوزه فعالیت شرکت یا سابقه مدیریت داشته باشد. شرکت های تازه تاسیس شده میتوانند در صورت داشتن ایده ی کسب و کار اصولی و منسجم، برای ایده های در مرحله ی ارتقا فناوری، کسب فناوری و یا نمونه سازی از تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با سود کم ۴درصد بهره مند شوند. از آنجایی که ما در این مقاله به طور خاص بر آنیم که مزایا و ویژگی های شرکت دانش بنیان را بیان کنیم، معذور از پرداختن به توضیح دیگر عناوین مختلف شرکت ها هستیم.