ارکان شرکت های سهامی

مسئولیت این نماینده و شخص حقوقی که از اعضای هیئت مدیره است، به‌صورت تضامنی است؛ یعنی فرد می‌تواند به هر کدام از آن دو نفر مراجعه نماید. مجمعی است از سهامداران شرکت سهامی خاص که در مواقع ضروری و برای تصمیم گیری در امور فوق العاده مانند تغییر اساسنامه ، اقامتگاه یا تابعیت شرکت یا سرمایه شرکت یا انحلال شرکت قبل از موعد تشکیل می شود. تعداد بازرسان را که ممکن است یک نفر یا بیشتر باشد ، اساسنامه تعیین می کند. بازرس یا بازرسان برای مدت یک سال مالی انتخاب می شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

  • در سال 1374 با توجه به گسترش فعا لیتهای مخابراتی در پهنه کشور جمهوری اسلامی ایران و پیروی از سیاست تمرکززدائی در اجرای ماده 7 قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران تشکیل …
  • مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی شرکت‌ است که طبق مادۀ 124 لایحه، اختیارات خود را از هیئت‌مدیره می‌گیرد و هیئت‌مدیره حق‌الزحمۀ مدیرعامل را تعیین می‌کند.
  • در بحث تصمیم‌گیری بنا بر متن قانون، باید با توجه به اساسنامه شرکت انجام شود.
  • بازرس که توسط مجمع عمومی عادی انتخاب می‌شود مسئول نظارت بر عملکرد هیات مدیره و اجرای تصمیمات مجمع و اساسنامه است.
  • تعداد اعضای هیئت مدیره، در شرکت‌‌های سهامی عام از پنج نفر و در سهامی خاص از سه نفر نباید کمتر باشد.
  • همچنین مجمع عمومی باید یک یا چند بازرس علی البدل نیز انتخاب کند تا در صورت معذوریت، فوت، استعفا، سلب شرایط یا عدم قبول سمت توسط بازرس یا بازرسان اصلی انجام وظیفه کنند.

رکن تصمیم گیرنده، رکن هیئت مدیره، رکن اداره کننده و رکن نظارت کننده از مهم‌ترین این ارکان هستند. خوشحال خواهیم شد نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. وفق ماده 124 لایحه قانون تجارت، هیات مدیره اقلاَ یک نفر را به عنوان مدیر عامل انتخاب می کند و تعداد مدیر عامل می تواند بیش از یک نفر باشد.

هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون مجوز کتبی پیگرد قانونی دارد. 1- شرکت‌هایی که تمام سرمایه آن را به وسیله اعضا تامین می‌شود. نکسینولب جامع‌ترین بستر ارائه خدمات و آموزش‌های مرتبط با کارآفرینی و کسب و کار است. در نکسینولب شما می‌توانید به سادگی با برترین مدرسان و مشاوران کارآفرینی و کسب وکار در ارتباط باشید و یا از محتواهای آموزشی آن بهره‌مند شوید.

بازرسان وظایف نظارتی دارند؛ مثلاً مکلف‌اند طبق مادۀ 148 همان لایحه، دربارۀ درستی صورت دارایی، صورت‌حساب دورۀ عمل‌کرد، حساب سود و زیان، ترازنامه‌ای که مدیران برای تسلیم به مجمع عمومی تهیه می‌کنند و نیز دربارۀ صحت اطلاعاتی که مدیران در اختیار مجامع عمومی گذاشته‌اند، اظهارنظر نمایند. هم‌چنین لازم است اطمینان یابند که حقوق صاحبان سهام در حدودی که قانون و اساس‌نامه تعیین کرده ‌است، به‌طور یکسان رعایت شده ‌است. قانونگذار در شرکت های سهامی، تشریفات و مقررات خاصی را جهت اداره امور شرکت تعیین نموده و از آن طریق سهامداران شرکت را مکلف کرده تا شالوده اصلی را در چهارچوب این قوانین پی ریزی کنند. در این مواد قانونی مواردی چون برگزاری مجامع، انتخاب هیات مدیره و بازرسین و ورود و خروج اعضا مواردی آمده است.

مجمع عمومی عادی

ه) نظارت بر انجام حسابرسی و رسیدگی به گزارش های حسابرسی و گزارش نتیجه رسیدگی به مجمع عمومی شرکت و مراجع ذی ربط . بر اساس ماده sixteen ، قانون تجارت ، شرکت تضامنی شرکتی است که تحت اسم مخصوص (شرکت تضامنی) ولااقل اسم يک نفر از شرکا برای امور تجارتی بين دو يا چند نفر با مسؤوليت تضامنی تشکيل مي شود ، اگر دارايي شرکت برای ادای تمام قروض شرکت کافی نباشد ، هريک از شرکا و دارايي آنها مسؤول پرداخت تمام قروض شرکت است. هيأت مديره به استناد (ماده 39) قانون بعد از انتخاب ، فردی را به عنوان مدير عامل شرکت برای دو سال انتخاب می کنند و وظايف او را که بايد تحت ثبت تغییرات شرکت هدايت هيأت مديره باشد ، مشخص می کنند. مجمع عمومی بالاترين مجمع اتخاذ تصميم ونظارت در امور شرکت های تعاونی است و از اعضای تعاونی تشکيل مي شود. گرچه بر اساس قانون تجارت شرکت های تعاونی يکی از انواع شرکت های تجارتی است ، ولی اختلاف بين اين گونه شرکت ها با ساير شرکت ها تجاری بيش از وجوه تشابه آنها است. در اولين جلسه مجمع عمومی فوق العاده بايد دارندگان بيش از نصف سهامی که حق رأی دارند ، حاضر باشند و در صورت عدم حضور ، مجمع برای بار دوم با حضور بيش از يک سوم کسانی که حق رای دارند تشکيل می شود و تصميات آن اکثريت دو سوم آرای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.

همان­طور که اشاره رفت عبارت مجمع عمومی، می­تواند به صورت مجمع عمومی موسس، عادی و فوق­ العاده در بیاید. برای آشنایی بیشتر با مجامع عمومی شرکت و وظایف هر یک، می‌توانید مطلب «مجمع عمومی شرکت چیست؟» را دنبال کنید. همان طور که اشاره شد ، طبق قانون تجارت 7 نوع شرکت تجاری وجود دارد که دو نوع آن (سهامی و تعاونی) توضيح داده شد. عده اعضای هيأت مديره شرکت ها سهامی عام نبايد از پنج نفر کمتر باشد. برای تأسيس شرکت های سهامی عام مؤسسان بايد حداقل 20% سرمايه شرکت را خود تعهد کرده و 35% مبلغ تعهد شده را حسابي نزد بانک ها واريز نمايند. اظهار نظر درباره صحت و درستی صورت دارایی و صورت حساب دوره عملکرد و حساب سود و زیان و ترازنامه‌ای که مدیران برای تسلیم به مجمع عمومی تهیه می‌کنند.

ارکان شرکت

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید. اولین نکته ­ای که در مورد این مجمع می­توان مورد اشاره قرار داد این است که اصل بر صلاحیت این مجمع در تصمیم­گیری هاست. کلیه حقوق مادی و معنوی این پرتال متعلق به شرکت بورس کالای ایران می باشد. مديريت شرکت با يک يا چند نفر از شرکا يا افراد خارج از شرکت است و مدت مديريت آنها را اساسنامه مشخص می کند.

هر یک از این رکن ها در شرکت های سهامی وظایف و مسئولیت های خاصی بر عهده دارند که در این مطلب قصد داریم به آن ها بپردازیم. در مورد تعداد اعضای هیات مدیره در شرکت های سهامی خاص قانون ساکت است ولی در مورد شرکت های سهامی عام ماده 107 ” لایحه ” انتخاب حداقل پنج نفر را الزامی می داند. مدیر عامل مجاز نیست هم زمان به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت نیز انتخاب شود، به استثنای مواردی که این حالت به تصویب سه ثبت برند چهارم حضار در مجمع عمومی عادی رسیده باشد. ” مجمع عمومی شرکت سهامی از اجتماع صاحبان سهام تشکیل می شود. مقررات مربوط به حضور عده ی لازم برای تشکیل مجمع عمومی و آرای لازم جهت اتخاذ تصمیمات در اساسنامه معین خواهد شد مگر در مواردی که به موجب قانون تکلیف خاص برای آن مقرر شده باشد “. بازرس که توسط مجمع عمومی عادی انتخاب می‌شود مسئول نظارت بر عملکرد هیات مدیره و اجرای تصمیمات مجمع و اساسنامه است.

رئیس هیئت مدیره

هیئت مدیره نیز که اداره روزانه شرکت را برعهده دارد کسی را به عنوان مدیریت عامل شرکت انتخاب می کند. اما، مدیران شرکت را نمی توان به حال خود رها کرد و مجمع عمومی صاحبان سهام باید شخص یا اشخاصی(بازرس ثبت شرکت در تهران یا بازرسان) را برای نظارت بر امور شرکت تعیین کند تا او را از وضعیت شرکت و طرز عمل مدیران مطلع سازند. انتخاب بازرس یا بازرسان بدان معنا نیست که مدیران باید در هر حال زیر نظر او عمل کنند.

قانون تجارت

بر اساس مادۀ 127 لایحه، مدیرعامل شرکت در حدود اختیاراتی که هیئت‌مدیره به او اعطا کرده‌ است، نمایندۀ شرکت محسوب می‌شود و از طرف شرکت حق امضا دارد. هم‌چنین، طبق مادۀ 128، نام و مشخصات و حدود اختیارات مدیرعامل لازم است با ارسال نسخه‌ای از صورت‌جلسۀ هیئت‌مدیره به ادارۀ ثبت شرکت‌ها اعلام ‌شود و پس از ثبت، در روزنامۀ رسمی آگهی گردد تا همه از حدود اختیارات وی آگاه باشند. تعیین حق الزحمه مدیر عامل (ماده ۱۲۴ لایحه قانونی)، ترتیب‌ اندوخته قانونی (ماده ۱۴۰ لایحه قانونی)، اصلاح اساسنامه پس از افزایش و یا کاهش سرمایه (ماده ۱۶۳ لایحه قانونی) و…

در ماده ی 119 این قانون مشخص شده که هیات مدیره در اولین جلسه ی خود از بین اعضای هیات. یک رئیس و یک نائب رئیس که باید شخص حقیقی باشند برای هیات مدیره انتخاب می نمایند. ماده ی 124 این قانون نیز مشخص نموده است که هیات مدیره باید یک نفر شخص حقیقی را به مدیریت عامل شرکت بر گزیند. شرکت سهامی به وسیله ی هیات مدیره ای که از بین صاحبان سهام انتخاب شده و کلاَ یا بعضاَ قابل عزل می باشند اداره خواهد شد. عده ی اعضا هیات مدیره در شرکت های سهامی عام نباید از پنج نفر کمتر باشد.

پست شد در : misc