نکات قابل توجه راجع به تبدیل شرکت سهامی خاص به عام

امضای ورقه تعهد سهم به معنای قبولی تمام اساسنامه و مفاد مندرج در آن خواهد بود. در گام پس از پذیره‌نویسی، شرکت سهامی عام با احراز پذیره‌نویسی تمام سهام شرکت و تامین مبالغ لازم و مشاوره و رسیدن به نقطه نظر مشترک در خصوص اساسنامه شرکت و تصویب آن، نخستین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت را انتخاب خواهند کرد. همانطور که در مباحث قبلی بیان شد برای تبدیل شدن شرکت سهامی خاص به عام نیاز به رعایت شرایط و ضوابطی هست که سهامداران بایستی آنها را رعایت کنند.

شرکت سهامی بنا برلایحه ،شرکت بازرگانی محسوب می‌شود حتی زمانی که موضوع آن مربوط به بازرگانی نباشد. مسلم است اعلامیه مذکور مطابق قانون باید حاوی تمام نکات و مزایای شرکت باشد از قبیل نام و موضوع و سرمایه و دیون و تعهدات که به تصویب و امضای صاحبان سهام رسیده باشد. در صورت نیاز به پذیره نویسی برای افزایش سرمایه باید مدارک پذیره نویسی ارائه شود. ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت در دو سال مالی گذشته که به تایید حساب دار رسمی رسیده باشد. چنانچه پرونده ارسالی با نقص مدارک یا عدم رعایت موارد قانونی رو به رو بود، مرجع موظف است مراتب را ظرف مدت مذکور اعلام نماید.

تبدیل شرکت سهامی خاص به عام – در این مقاله می خواهیم به بررسی تبدیل شرکت سهامی خاص به عام بپردازیم. برخی از شرکت های سهامی به صورت شرکت سهامی خاص و سهامی عام به فعالیت می پردازند. اما در شرکت‌های سهامی عام تنها بخشی از آن را سهامداران و موسسان تهیه می‌کنند و بقیه را سایر افراد و مردم بیرون از شرکت تهیه می‌کنند و با مجموع سهام همگی، سرمایه شرکت سهامی عام تکمیل می‌شود. سرمایه لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص دست کم یک میلیون ریال(یکصد هزار تومان) می‌باشد که باید توسط خود موسسین تامین گردد که از این مبلغ حداقل ۳۵% از آن در حسابی به نام “شرکت در شرف تاسیس” نزد یکی از بانک‌ها سپرده‌گذاری می گردد. در شرکت‌های سهامی خاص، همانند شرکت با مسئولیت محدود و بر خلاف شرکت تضامنی، مسئولیت هر یک از سهامداران در مورد بدهی‌های شرکت محدود به مبلغ سرمایه‌گذاری شده در شرکت است و در صورت عدم کفایت مجبور نیستند اموال شخصی خود را در این راه مصرف نمایند.

شرکا در هنگام ایجاد شرکت، با در نظر گرفتن خصوصیات هر یک از انواع شرکت‌های تجاری و مقایسه آن با نیازهای خویش، مناسب‌ترین نوع شرکت را انتخاب می‌نمایند. با این وجود ممکن است در این راه، دچار اشتباه شده و یا این که گذشت زمان و تغییر شرایط، باعث تغییر نوع شرکت گردد. تغییر نوع شرکت یعنی، تبدیل آن به نوع دیگری از شرکت‌های تجاری.

تبدیل شرکت سهامی خاص به عام

در رابطه با تبدیل شرکت سهامی به شرکت با مسئولیت محدود، کسب رضایت همه شرکا ضرورتی ندارد چرا که تبدیل شرکت موجب افزایش تعهد شرکا نمی شود. مجمع عمومی فوق العاده شرکت سهامی خاص که قصد تبدیل به سهامی عام دارد، بایستی در نشستی، این موضوع را مصوب کند در راستای اجرای ماده دویست و هفتاد و هشتم قانون تجارت. مجمع ثبت شرکت در تهران عمومی فوق العاده، تبدیل شرکت سهامی خاص به سهامی عام را تصویب نماید. قانون تجارت تبدیل شرکت سهامی عام به شرکت سهامی خاص را پیش بینی نکرده است لیکن ماده 278 نحوه تبدیل شرکت خاص به عام را بشرح ذیل تجویز می کند. ارائه اساسنامه که برای شرکت سهامی عام تنظیم شده و به تصویب مجمع عمومی فوق العاده رسیده است.

تبصره– ثبت تبدیل انواع شرکتها به سهامی عام و تعاونی سهامی عام با رعایت مقررات و مجوز سازمان بورس واوراق بهادر، خواهد بود. با توجه به اینکه در زمان ثبت شرکت بررسی ها جهت انتخاب قالب شرکت انجام می شود اما پس از مدتی و با توجه به شرایط ممکن است نیاز به تغییر قالب و نوع شرکت بدون تاسیس شرکت جدید و انحلال شرکت فعلی باشد. تبدیل شرکت به نوع دیگری از شرکت یا تغییر قالب شرکت، شخصیت حقوقی را از بین نمی برد. موسسه ثبتی و حقوقی آرکا فعال در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند ، تغییرات شرکت ، اخذ رتبه و… با بهره گیری از با تجربه ترین مشاورین و کارشناسان حقوقی در خدمت شما عزیزان می باشد. انتخاب نام برای شرکت دارای نکات ریز و درشت فراوانی می باشد که ممکن است یک فرد معمولی از آنها بی اطلاع و یا در آن زمینه تخصص کافی را نداشته باشد.

تفاوت شرکت هلدینگ و شرکت سرمایه گذاری

مگر در مواردی که موضوع شرکت نیازمند مجوز خاصی باشد که نیاز به مدرک تحصیلی خاصی داشته باشد. شرکت تبديل شده حداقل پس ازگذشت مدت ۲ سال ازتاريخ ثبت تبديل، مي تواند با رعايت مقررات اين دستورالعمل درخواست مجدد تبديل به ساير ثبت تغییرات شرکت شرکت ها را داشته باشد. ثبت تبديل شرکت هاي مشمول اين دستورالعمل به سهامي عام و تعاوني سهامي عام و همچنين سهامي عام و تعاوني سهامي عام بورسي به ساير شرکتها با رعايت مقررات و مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود.

  • یکی از انواع شرکت های قابل تاسیس و نام برده شده در ماده ۲۰ قانون تجارت شرکت سهامی عام می باشد.
  • اطلاع دقیق از انواع شرکت های تجاری در ایران است که هر یک از آن ها چه وظایفی و چه شرح فعالیتی دارند.
  • تفاوت شرکت هلدینگ با شرکت سرمایه گذاری آن است که ادعای مدیریتی داشته و قصد نقش آفرینی در تصمیمات و عملیات شرکت ها دارند اما شرکت های سرمایه گذاری چنین الزامی ندارند و صرفا سهامدار عمده هستند و از سود سالانه شرکت ها بهره مند می شوند.
  • این در حالی ست که گاهی بعد از فعالیت به این نتیجه می رسیدید که شرکت اشتباهی را انتخاب کرده اید.

برای تبدیل شرکت سهامی خاص به هلدینگ بایستی فرم های مربوط به تقاضای تبدیل به شرکت هلدینگ را تکمیل کرده و مدارک و مستندات به مدیریت نظارت بر نهادهای مالی ارسال سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شود. تشکیل مجمع عمومی فوق العاده شرکت مورد نظر و تصمیم گیری سهامداران دارای حق رای درباره تغییر موضوع فعالیت شرکت و ثبت تغییر موضوع فعالیت شرکت در اداره ثبت شرکت ها از جمله فرآیند های ثبت هلدینگ است. برابر با قانون، اداره ثبت شرکت‌ها پس از وصول مدارک و تطبیق مندرجات آنها با این قانون، تبدیل شرکت را ثبت و مراتب را به هزینه شرکت آگهی خواهد کرد.

واگذاری سهم الشرکه در شرکت های با مسئولیت محدود با توافق سه چهارم شرکاء و ثبت در دفترخانه اسناد رسمی انجام می شود ولی در شرکت های سهامی خاص به شکل نقل و انتقال عادی سهام صورت می گیرد. ماده 10 صورتجلسات و مستندات قانونی تبدیل شرکت باید نهایتا طی مدت یک ماه پس از تصمیم گیری به اداره ثبت شرکت ها، ارسال شود. به عبارتی امضای اساسنامه به معنای تعهد سرمایه گذار موسس شرکت برای تامین کلیه سهام و تایید کتبی سمت مدیران و بازرسان شرکت است. با امضای اساسنامه گام اول برای تشکیل شرکت سهامی خاص برداشته می شود. یکی از قوانینی که در همه ی شرکت های سهامی خاص رعایت می شود این است که باید 35% از میزان سرمایه شرکت در یکی از بانکهای کشور در حسابی که به نام شرکت است بلوکه شود که این وجه پس از چاپ آگهی در روزنامه رسمی قابل برداشت می باشد.

توجه داشته باشید که این موضوع تاثیری بر روی شخصیت حقوقی شرکت ندارد. یعنی تبدیل شرکت فقط باعث تغییر قالب شرکت خواهد شد و تاثیری بر روی کاهش یا افزایش شخصیت حقوقی شرکت ندارد. بعد از آن که شرایط ثبت تبدیل یک شرکت را بررسی کردیم، حال باید به این موضوع بپردازیم که انجام این کار چه مراحلی دارد و باید چه کارهایی را پشت سر بگذارید.

تفاوت بین شرکت‌های سهامی عام و خاص:

به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم که قبل از انجام هرکاری با کارشناس های این شرکت تماس بگیرید. تا اطلاعات صحیحی در رابطه با انتخاب نوع شرکت در اختیار شما قرار دهند و بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. در موسسه ثبتی ثبتینو کارشناس های متخصص و خبره ای مشغول ثبت برند تجاری به کار هستند. که اطلاعات دقیقی در رابطه با انواع شرکت، تبدیل شرکت و دیگر موضوعات از این قبیل دارند و به سادگی می توانند به طور رایگان شما را راهنمایی کنند. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم که قبل از تبدیل شرکت حتما با کارشناس های ثبتینو تماس بگیرید.

در این صورت هر گونه هزینه‌ای که برای افزایش سرمایه شرکت پرداخت یا تعهد شده باشد به‌عهده شرکت قرار می‌گیرد. در هر دو ساختار شرکا به عنوان سهامدار شناخته می شوند و باید حداقل 35 درصد از سرمایه شرکت در همان بدو تاسیس شرکت تادیه شود. هر دو شرکت نیاز به معرفی حداقل یک بازرس اصلی و یک بازرس علی البدل دارند و در ضمن هم در شرکت سهامی خاص و هم در شرکت سهامی عام سرمایه هم به صورت نقدی و هم غیر نقدی می تواند آورده شود. تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص و بالعکس با رعایت حدنصاب های قانونی مجامع عمومی و اساسنامه صورت می گیرد. در شرکت سهامی خاص سرمایه به سهام تقسیم گشته و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست, اما در شرکت با مسئولیت محدود به اینگونه نخواهد بود و شرکاء فقط تا میزان سرمایه خود مسئول قروض و تعهدات شرکت هستند.

این زمان از تحویل و تکمیل اوراق و صورتجلسه مهر و امضاء شده به موسسه ثبتی ذهن ناب حساب می شود. هلدینگ شرکتی است که سهام چند کمپانی مختلف را خریداری و نگهداری می‌کند. نسخه اصلی مدارک را پس از ثبت اینترنتی موفق به آدرس مندرج در تاییدیه (به صورت پستی) ارسال نمایید.

تبدیل نوع شرکت و بدهی مالیاتی شرکت ها

به عنوان مورد آخر، نحوهانحلال شرکتو شرایط آن به طور کامل بایستی در اساسنامه ذکر شود. اطلاعات بازرسان شرکت نیز که شامل مدت ماموریت آنها و نحوه انتخابشان است بایستی در اساسنامه ذکر شوند. شرایط انتقال سهام بانام و تبدیل سهام با نام به بی نام و برعکس ذکر شود.

پست شد در : misc